Det menar i alla fall Carl Waldekranz, en av grundarna av e-handelsplattformen Tictail. I dagarna släppte Tictail en ny lösenordstjänst som möjliggör att ge kunder exklusiv åtkomst till en e-butik under en begränsad period. Lanseringen skedde i samband med premiären av sneak-peak-shop, en pop-up-butik på webben åt det svenska klädmärket Cheap Monday.

– Vi var sjukt taggade och glada när Cheap Monday hörde av sig och ville samarbeta med oss. Vi delar samma kärnvärden och de ville komma närmare sina konsumenter. Det resulterade i pop-up-shopen, säger Carl Waldekranz.

Det var ett naturligt steg för Tictail att ge sina användare möjlighet att lösenordsskydda sina webbshoper, berättar han. Ett koncept som var tänkt att fungera business to business, för att möjliggöra försäljning till både konsumenter och lösenordsskyddat direkt till återförsäljare i samma e-butik. Samarbetet med Cheap Monday visade att den nya funktion även fungerar som en belöning för trogna följare.

– Cheap Monday har gjort kampanjen till en lojalitetsskapande aktivitet genom att belöna de som följer och gillar deras varumärke, något annat som är ännu mer spännande är att de belönar sina kunder med tillgång till nästa års kollektion. De river upp hur man tänker inom modebranschen traditionellt. Fansen prioriteras före modepressen.

Carl Waldekranz berättar att han inte ser på Tictail som ännu en e-handelsplattform, utan att den egentligen borde betraktas som ett verktyg att använda i kommunikationssyfte och i utveckling av varumärken, precis så som en blogg kan användas.

– På sikt kommer även de stora varumärkena att se och förstå att de behöver kombinera relationsbyggande aktiviteter med e-handel, säger han.

Han är övertygad om att e-handel och marknadsföring kommer att gå ihop, men att man har fastnat i ett gammalt tänkesätt.

– Om det hade varit möjligt att köpa en vara direkt från en printannons så skulle folk ha gjort det för länge sen, men det går ju inte.

E-handel å sin sida har aldrig varit en del av print, och i och med att det mesta går åt det digital hållet behöver försäljningen kopplas ihop med kommunikationen, menar han.

– Pop-up-butiker på webben är framtidens kampanjsida. Tänk om man kunde räkna hem hela kampanjkostnaden direkt i försäljning på sajten. Så kan man jobba med reklam och så bör man jobba med det, menar Carl Waldekranz.

Läs mer:
10 tips för bättre e-handel med analys
Voddler och headweb inte rädda för Netflix