Marcus Tagesson, Babyshop:
Jobbar ni aktivt med lagerreor?
– Ja, vi försöker göra det. Vissa varor kan vara felinköp till exempel, sådana försöker vi gärna bli av med den vägen. Ibland gör vi ”give aways” också. Det är inte direkt en lagerrea utan mer ett sätt att rensa lagret.
Fler tips?
– Vi har en avdelning som kallas outlet med lite lägre priser. Många kunder gillar att handla där. Det är inget problem att alltid ha den fliken framme, vissa varor ligger där lite längre tid, vissa tar slut fort. Om det är varor vi ska sluta med eller sådant vi vill bli av med snabbt hamnar de ofta där. Ibland kan vi även köpa in varor särskilt för att lägga på outletfliken. Då har vi fulla marginaler för produkten trots att den ligger där.
Finns det något man inte ska göra?
– Det är lätt att kampanja för hårt och när säsongen sedan är slut inser man att man knappt har gjort någon vinst alls. Se till att kampanja under korta och begränsade perioder. Vi försöker bygga ett varumärke där kunderna kommer till oss för att vi har bra utbud, snabba leveranser och bra kundservice, inte för att vi har låga priser. Det gäller att inte göra konsumenten van vid att det alltid går att fynda.
Hur aggressivt ska man sätta priserna vid en rensning?
– Det beror på strategi och likviditet, men den gamla detaljhandelssanningen att den första rean är den bästa rean är sann även för oss. Det är bättre att bli av med varor snabbt än att de ligger länge. Vi börjar ofta med en lite lägre rea för att hålla marginalerna och ökar sedan rean så att det liknar en lagerrensning. Men vi sänker aldrig våra priser med 80 till 90 procent som en del gör. Vi ligger på 30 till 70 procent som mest, med merparten på 30 till 50 procent.
Anton Johansson, Headler:
När brukar ni anordna rea?
– Vi har ibland insatser för att tömma lagren så mycket som möjligt, men inget som vi konkret kallar lagerrea. I februari varje år brukar det komma många nya hörlursmodeller. Då vet vi att vi måste göra många nya inköp och försöker se till att lagret är tomt i slutet av januari.
Hur ser era reor ut?
– Vi har testat lite olika. En del leverantörer tillåter inte att vi sänker priserna på deras varor hur som helst, även om det sker under kort tid. Och procentrabatter är svåra. ”Sänkt pris med 20 procent”, det förstår inte folk, de kan inte ta på det. Det är bättre att köra med fri frakt, det förstår kunderna. Ju mer konkreta erbjudandena är, desto bättre fungerar de. 100 kronor rabatt på alla varor i butiken är bättre än tio procent rabatt på allt. Fri frakt-kampanjer är nog det som fungerar allra bäst, faktiskt.
Hur talar ni om för kunderna att det är rea på gång?
– Vi använder nyhetsbrev först och främst, det är det som fungerar bäst. Men det är klart att vi kommunicerar ut det via alla våra kanaler. Vi har även gjort kampanjer mot stora företag, att alla deras anställda får 25 procents rabatt, till exempel.
I princip alla branscher använder mellandagsrean för att bli av med produkter de inte har lyckats sälja inför julen. Men även andra tidpunkter på året är reafyllda, som i slutet av februari och början av mars, då alla bokhandlare satsar på sin stora rea. Försök att hitta en tidpunkt för din rea då inte en redan etablerad sådan överskuggar den.
Berätta inte för alla kunder på samma gång om en lagerrea.
Använd din databas för att rikta erbjudandena till olika skikt av kunder och skapa särskilda landningssidor där lagerrensningen placeras. Försök i så vid utsträckning som möjligt att behålla högmarginalsäljet i det allmänna nyhetsbrevet och på butikens startsida.