Oavsett vem vi frågar verkar framtiden ljus. Såväl tillverkarna av proprietära system som leverantörer av öppen källkod-lösningar tror på en ljus marknad framöver.

Gustaf Snöbohm, som är säljchef för Episerver i Sverige, säger att en påtaglig skillnad som syns redan i dag, och säkert blir än tydligare framöver, är att kunderna allt mer vet vad de vill ha.

– Kunderna efterfrågar i dag mer avancerade lösningar och är mycket mer kompetenta och ­resultatfokuserade beställare än för fem år sedan. Samtidigt blir lösningarna som de vill ha allt mer omfattande. I nästan alla implementationer som jag ser inkluderas e-handel, sociala medier, marknadssystem eller en affärsprocess som ska kopplas till sajten och de kanaler som man är aktiv i. Det ställer krav på att ett cms ska kunna omfatta eller hantera mer avancerade scenarion. Innehållshanteringen är fortfarande central, men vi ser att detta breddas hela tiden, säger han.

Trots den allt tuffare konkurrensen från ­publiceringssystem som baseras på öppen källkod är ­Gustaf Snöbohm övertygad om att Episerver står starkt även framöver.

– Vi kommer att fortsätta öka vår marknadsandel i Sverige. Efterfrågan både på Episerver och på konsulter som kan implementera Episerver fortsätter att öka samtidigt som vi visar en stark tillväxt och har stärkt vår position som branschetta avsevärt.

När tillverkarna av cms i dag får förfrågningar om nya funktioner kommer mobilitet och responsiv design ofta högt upp. Anders Korsvall, som är vd på Sitevision, tror att kunderna snart kommer att ställa än högre krav.

– Framöver kommer vi att erbjuda webbplatser som inte bara anpassar sig efter vilken sorts enhet du använder, utan även efter vem du är och vad du gör på sajten. Företag kommer att vilja nå sina kunder på ett allt mer relevant sätt, inte visa samma sak för alla, och det gäller att det finns stöd i cms:et för det. Lite samma funktionalitet som hos Amazon när du får förslag på andra produkter du kan tänkas vara intresserad av. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det här området, säger han.

Ett annat område där Anders Korsvall ser ökad efterfrågan är sociala intranät.

– Företag vill samverka socialt inom olika projekt och knyta ihop sig med sina kollegor. Det här har funnits även tidigare, men de verktyg som användes var ofta för stora och hade för många funktioner. Instegströskeln blev för hög. Vårt cms bygger på att kunderna lägger till olika moduler utan att någon programmering behövs, och vi har utvecklat flera moduler inom det vi kallar ”social collaboration”, i samarbete med kunder som ­Skatteverket, SBAB Bank, SVT och Örebro ­kommun, säger Anders Korsvall.

Gustaf Snöbohm på Episerver tror att kundernas upplevelse av att jobba med sina system och vad de vill kunna plocka ut för resultat kommer att bli allt viktigare framöver.

– Trots att jag har sett att allt fler redan börjat prata om förbättrad kundupplevelse tycker jag att det finns mer att hämta här. Samma sak när det gäller dashboards som grafiskt visar vilket resultat deras webb genererar. Självklart behöver man inte ha en e-handel för att det ska vara aktuellt. Alla i ledningen bör vara intresserade av hur många nya kunder företaget fått, vilken konverteringsgrad nuvarande kampanjer har eller hur företagets satsningar i sociala medier verkligen går, säger han.

Sett till webben totalt är öppen källkod tveklöst på frammarsch. Allt fler använder exempelvis Wordpress för att bygga bloggar och enklare sajter. Men det betyder inte per automatik att proprietära publiceringssystem tappar marknadsandelar inom sitt rätt nischade segment.

Såväl Gustaf Snöbohm på Episerver som ­Anders Korsvall på Sitevision verkar tvärtom se att konkurrensen ­mattas av.

– Vi har haft konkurrenter inom öppen källkod sedan vi grundades 1994, jag skulle inte säga att det är annorlunda i dag mot då. Kunder är kompetenta beställare och väl medvetna om vilka val som finns på marknaden och vad de innebär. Kundens val styrs av vad som ger dem mest affärsnytta och vilken plattform som passar deras verksamhet bäst över ett längre perspektiv, säger Gustaf Snöbohm.

– Jag upplever det faktiskt som att konkurrensen är mindre växande i dag än för några år sedan. Men har man teknikfolk inom sin organisation som vill vara aktiva i communities för öppen källkod, så är det ju jättebra. Det blir sällan billigare, eftersom man själv måste bekosta förvaltningen av det cms som man har utvecklat, men det är klart att det passar bra för vissa typer av företag, säger Anders Korsvall.

Fakta

Gustaf Snöbohm, ­Episerver:

  • Kunderna vet vad de vill ha.
  • Lösningarna blir mer omfattande, med integration av e-handel, sociala medier och marknadssystem.
  • Kundens upplevelse av ­systemet blir allt viktigare.

Mattias Axelsson, Happiness
  • Ett väldigt starkt intresse för öppen källkod-lösningar.

Anders Korsvall, Sitevision
  • Stor efterfrågan på ­mobila lösningar och ­responsiv design.
  • Lösningar som anpassar sig beroende på vem besökaren är.
  • Sociala intranät blir allt mer populära.