Varför ska e-handlaren ge ut en kundtidning?

Med tidningen kan e-handlaren bygga en kund­relation som annars inte är möjlig utanför mark­butiken.

– I stället för ett jäktat köpavslut vill vi ge kunderna skön läsning. Vi skriver inte bara om mode utan även om annat som våra undersökningar har visat att kunderna är intresserade av, säger Oscar ­Johansson, produktionsledare på Glory days media, som bland annat producerar Stayhard Magazine.

Vilka effekter kan en kundtidning ge?

Ska tidningen attrahera nya kunder eller locka tillbaka gamla? Hur ser läsaren ut? Ett genomarbetat underlag ökar chanserna till exempelvis ökad försäljning.

Stephan Rimér, vd på Redaktörerna som bland annat producerar Nelly Magazine, berättar:

– Sedan starten har Nelly noterat en stor ökning av sajtsökningar efter artiklar ur Nelly Magazine. Tidningen har också använts i kampanjer riktade mot kunder som inte har handlat på länge. Första reaktiveringskampanjen resulterade i att 20 procent av mottagarna gick in på Nelly.com och la en order.

Vem ska göra tidningen?

Saknas kunskapen om tidningsproduktion internt är det förnuftigt att söka upp en extern expert. En bra tidning kan fånga läsarens uppmärksamhet i upp till 30 minuter. Förtroendet bör inte missbrukas. Sätt ihop ett redaktionsråd som tillsammans med tidningsproducenten bollar idéer kring innehållet.

Hur mycket arbete ligger bakom?

Arbetsinsatsen varierar beroende på ambitions­nivå, tillgång till material, kundunderlag, syfte och utgivningstakt. Att ta fram ett underlag och vända sig till något av content marketing-företagen är därför det bästa sättet att få ett kostnadsförslag.

– Ett nummer av Stayhard Magazine tar tre månader att producera på två heltidstjänster. Då gör vi modereportagen själva med hjälp av frilansfotografer. Personporträtten kan vi ofta köpa från bildbanker, säger Oscar Johansson om tidsåtgången.

Oscar Johansson, ­produktionsledare på Glory Days Media, om Stayhard Magazine (stayhard.com)

– Vi ville ge Stayhards kunder ­något mer. Vi skriver inte bara om mode utan även om mycket annat som Stayhards kunder är intresserade av, enligt våra undersökningar. Responsen har varit extremt bra. Förutom de spontana läsarna som hör av sig och berömmer tidningen och som säger att de ska sluta prenumerera på Café eller King har även försäljningen peakat. Stayhard Magazine skickas ut via b-post till kunder på Stayhard.se. I år gav vi ut fem nummer. Nästa år siktar vi på att göra fler.

Stephan Rimér, vd på Redaktörerna, om Nelly Magazine (nelly.com)

– Nelly Magazine går i dag till samtliga kunder vid beställning, men används även i pr- och eventsammanhang och i andra marknadsföringskanaler, till exempel som bilaga i andra kommersiella tidningar. Tidningen har inte webbplatsens styrkor och vice versa, men vi tittar ständigt på hur de kan korsbefrukta varandra. Det senaste numret är interaktivt och är Sveriges första klickbara kundtidning. Med en app, Pointcloud, kan läsarna skanna sidor i tidningen och bland annat klicka hem produkterna som visas eller se filmer.

Fakta

Stephan Rimérs tre bästa tips inför att starta en kundtidning:

1. Definiera syftet och mätbara mål: merförsäljning, positionera varumärket, bygga lojalitet.
2. Definiera målgruppen: befintliga kunder, gamla kunder, nya kunder.
3. Anlita proffs: Att göra själv om man saknar kunskap blir varken bra eller billigare.

Oscar Johanssons tre tips för innehållet:

1. Undersök först vad målgruppen
vill ha.
2. Glöm inte bort de befintliga kunderna när det är dags att nå nya segment.
3. Tänk på innehållet. En kundtidning är redaktionell kommunikation och ska aldrig ersättas av reklam. I snitt får en kundtidning mellan 25 och 30 minuter av läsarens tid.