Filmnet för familjen

Cmores streamingtjänst har lånat namnet från filmkanalen som en gång startade deras verksamhet – Filmnet. Till skillnad från Viaplay, som förutom film och tv-serier även erbjuder streaming av en stor del av Viasats sportsändningar om man betalar en högre månadsavgift, fokuserar Filmnet enbart på film och tv.

– Sport säljer vi via tjänsten Csports, och även via våra vanliga abonnemang på Cmoresajten. Filmnet fokuserar på familjeunderhållning.

Filmnet är en nystartad tjänst. Den slog upp portarna i september 2012 och bar de första månaderna en synlig betalogga. Att den snabba lanseringen delvis handlade om att inte förlora mark till konkurrenterna är ingen vild gissning, men Johan Kleberg betonar att det i första hand handlade om att tiden var mogen.

– Det har pratats om sådana här tjänster länge i branschen, Netflix har funnits i många år i USA och tekniken har blivit tillräckligt utbyggd för att tjänsten ska kunna fungera bra. Vi har en tacksam utgångspunkt i och med att Cmore har en massa exklusiva rättigheter, men vi måste fortsätta bredda oss och skaffa större volym, både vad det gäller tv-serier, dokumentärer och barnprogram. Det är fortfarande tidigt i den här utvecklingen, ingen vet ens hur många serier och filmer som kunderna kräver. 2 000? 10 000? Det får framtiden utvisa.

Framtiden är abonnemang

Att denna framtid tillhör prenumererade film- och tv-tjänster till förmån för den äldre styckesköps­modellen som inom branschen kallas t-vod (transactional video on demand) är även Cmores Johan Kleberg övertygad om.

– Det blir enklast så för kunderna. De betalar en gång och kan snabbt byta till något annat om de inte gillar det de ser. Jag tror att det är svårt att få volym på andra sätt, Voddler och Headweb omsätter väl som en bättre videobutik ungefär. Jag tror att deras modell i grunden bygger på att varken tekniken eller konsumenterna var redo för en prenumerationsmodell när de drog igång. Men i dag ser det annorlunda ut. Och ibland är ju faktiskt filmen man väljer dålig, då känns det så klart surt att ha betalt för att se just den.

Affärsmodeller i samklang

Headwebs vd Peter Alvarsson håller inte med om att styckeköpen av film skulle höra gårdagen till, tvärtom tror han att de olika affärsmodellerna kommer att leva sida vid sida.

– Per-styck-modellen är mer en konkurrent till den traditionella videobutiken medan abonnemangstjänsterna konkurrerar med film- och tv-abonnemang via till exempel kabel-tv. Streamade abonnemang på nätet tror jag kommer att ta över mycket av dagens ”slentriantittande”, men när det gäller den mer aktiva konsumtionen tror jag att per-styck-modellen efterträder dvd-skivan och fortsätter att vara ett starkt komplement till abonnemangstjänsterna.

Även Headweb har sett en kraftig uppgång i antalet användare under hösten 2012, berättar Peter Alvarsson.

– En stor fördel med styckesmodellen är att man kan erbjuda nyare titlar. Vi får tillgång till filmerna samtidigt som de släpps på dvd och bluray, medan abonnemangstjänsterna måste vänta längre.

Sida 3 / 5

Innehållsförteckning