Företaget Load Impact har testat svarstider på över 5000 sajter i 118 länder och kommit fram till att just e-handlarna drabbas hårdare än andra av långa laddtider. Enligt företagets rapport ”State of web readiness: E-commerce” hade e-butikerna en genomsnittlig laddtid på 7,5 sekunder, medan genomsnittet för alla sajter i testet låg på 5,6 sekunder. En av orsakerna är online-butikernas struktur:

– E-handlarna är intresserade och medvetna om det här problemet. Skälet till att de har långa tider är troligen att de har mer komplicerade sajter, säger Ragnar Lönn, vd på Load Impact.
– En företagssajt har ofta statiskt innehåll, på en e-handelssajt är innehållet till stor del dynamiskt och hämtas via anrop till databaser.

Genomsnittliga laddtider för sajter uppdelade efter sektor. Klicka på bilden för att se en större version. Källa: State of Web Readiness: E-commerce

Som en del av undersökningen ingick också en enkät, där 39 procent av de tillfrågade e-handlarna svarade att de förlorade intäkter på sina långsamma sajter.
– Jag tror att folk blir bättre och bättre på att producera snabba sajter och tjänster. Det är en utmaning att se till att ens prestanda förbättras, men jag tror att det är vägen vi kommer att gå, vi kommer att lägga mer resurser på det och lyckas trycka ner svarstiderna framöver, säger Ragnar Lönn.

Han tipsar om de gratis analysverktygen Google Page Speed och Yahoo Yslow som kan ta fram enkla åtgärder för att snabba upp en sajt.

– Det kommer också nya former av databaser, som NoSQL, de ger snabbhet om de används rätt, säger Ragnar Lönn.

Vad skulle ditt råd vara till en e-handlare som misstänker att han eller hon förlorar pengar på en seg sajt?

– Det beror på om man är en liten e-handlare med små resurser, eller en stor som har råd att anlita en konsult. Det kostar tid och pengar att höja sin prestanda. Men en liten e-handlare kan börja med gratisverktygen för att komma igång.