Smarta mobiler har gjort konsumenterna mer informerade än någonsin, då de genom ständig uppkoppling alltid har möjlighet att göra research kring produkter och tjänster. En ny undersökning, som affiliateföretaget Tradedoubler låtit göra, visar att 70 procent av de personer som använder sin mobil när de handlar i fysisk butik söker efter ett bättre pris på produkten online. Av de kunder som använder sin mobil i butiken har 55 procent valt att köpa produkten hos en konkurrent, det efter att ha hittat ett bättre pris via telefonen.

– Det går i linje med trend vi har sett i ett par år nu, att väldigt många använder mobilen för att söka bästa pris online och dessutom avsluta online, även om de sett varan i butik, säger Magnus Nyström, cto på Tradedoubler.

Den stora utbredningen av smarta mobiler och surfplattor har gjort att de prestationsbaserade marknadsföringskanalerna – prisjämförelse, rabattkoder, dagliga erbjudanden, lojalitetsprogram och pengar-tillbaka appar – fått en allt större roll. Det är också det Tradedoubler självt tjänar pengar på, och har på så sätt ett intresse i resultaten från undersökningen.

Strax över hälften av de tillfrågade mobilanvändarna i undersökningen har minst en app för prestationsbaserad marknadsföring. Det ger e-handlarna nya sätt att nå konsumenterna eftersom de genom konstant uppkoppling finns tillgängliga på ett helt annat sätt än tidigare.

Resor är ett segment som i dag övergått till att finnas nästan enbart online. När det gäller flyg anger 71 procent av resenärerna att de alltid använder sig av prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkerställa att de får bästa möjliga pris. Endast 38 procent anger att de är trogna ett särskilt bonusprogram knutet till ett särskilt flygbolag.

– Det är viktigt för varumärken och handlare att finnas i de här kanalerna och det rör alla segment. Att man kommer upp som ett intressant alternativ på prisjämförelsesajter blir jätteviktigt då vi ser att varumärkeslojaliteten minskar, säger Magnus Nyström.

Bland användarna som endast använder en typ av prestationsbaserad app är prisjämförelse-apparna de mest populära med 32 procent. I och med det överflöd av information som finns tillgängligt för konsumenterna tack vare smarta mobiler och surfplattor, blir priset en ännu viktigare komponent för e-handlarna att kunna konkurrera inom sitt segment. Magnus Nyström menar att det dock finns fler områden att skapa sig fördelar gentemot konkurrenterna.

– Pris är styrande, men tror också att värdeskapande tjänster kring produkten kommer att vara viktigt. Det kan till exempel vara expertkunskap kring en viss produkt eller segment, välfungerande logistik med snabba leveranser och bra kundservice, säger han.

Jämfört med det ledande e-handelslandet i Europa, Storbritannien, ligger Sverige lite efter när det kommer till konsumenternas användning av de prestationsbaserade marknadsföringskanalerna. Men användandet ökar ständigt och det finns stor möjlighet för e-handlarna att ta kunder inom sitt respektive segment.

– Sverige ligger långt fram tekniskt, men lite efter ledande e-handelsländer mognadsmässigt, vilket gör att potentialen för svenska företag är stor. 75 procent av mobilanvändarna söker efter erbjudande när de är ute och handlar, och i takt med att betalningslösningarna blir mer säkra och robusta stärks konsumenternas förtroende att göra avslut på mobilen och surfplattor. Det finns goda möjligheter att positionera sig i sitt segment och hitta intäktsströmmarna om man använder sig av de nya kanalerna och har en tydlig strategi, tror Magnus Nyström.

Fakta

  • Få ordning på logistiken. Kunder har tendens att ha kort lojalitet om leveransen inte fungerar.
  • Har jag även fysisk butik bör jag se till att den fysiska- och onlinebutiken knyts ihop på ett bra sätt.
  • Se till att komma upp i de kanaler där köparen kan komma till avslut.
  • Det är viktigt att ha bra mobilsajter där kunden kan göra avslut. Det är fortfarande väldigt många mobilsajter som inte är speciellt användarvänliga.

Studien har genomförts av undersökningsföretaget Fox Insights bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång I månaden. Studien utfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Polen. Dessa länder svarar för 89 procent av den totala e-handeln i Europa. Undersökningen finns tillgänglig här.