Den mobila e-handelsrevolutionen går mycket snabbare än någon kunnat förutse. Statistik baserad på 100 miljoner nätkunder visar att 33 procent av trafiken till nätbutiken kom från smartmobiler sista kvartalet 2014, enligt undersökningen Demandware Shopping Index. Rapporten förutspår att redan i år kommer mobiler att driva mer trafik än desktop.

Även om mobilen tar 33 procent av trafiken så är det bara 16 procent av ordervärdet som läggs via smartmobiler, medan 67 procent av ordervärdet fortfarande kommer via desktop-datorer, enligt Demandware Shopping Index.

– Kunden är redo att handla på smartmobilen så snart nätbutikerna ger en ordentlig upplevelse. Med dagens ökningstakt når vi över 50 procent av ordervärdet under 2017, säger Lars Grønkjær, Nordenchef på e-handelsplattformen Demandware.

Lars Grönkjär

Lars Grønkjær, Nordenchef på e-handelsplattformen Demandware, tror att utländska e-handlare som är bättre mobilanpassade än svenska kan konkurrera ut sina senfärdiga bröder.

Mobilen är redan i dag viktigare för e-handeln än vad ordervärdena avslöjar. Var femte kund rör sig gärna mellan plattformarna och då är mobilen och desktop-datorn favoritkombinationen.

– Om inte svenska näthandlare anpassar sig kommer kunden att gå dit dom får en bra upplevelse. Alla kämpar om kundens plånbok och kunden vet ofta inte att dom har handlat i en internationell nätbutik eftersom den är på svenska, har svenska betalsätt och kundservice som talar svenska och de utländska butikerna är oftare mobilanpassade, säger han.

Hur ska man fånga upp kunder som rör sig mellan olika plattformar?

– Starta med en digital strategi som fokuserar på att vara konsistent på alla plattformar, särskilt på dom mobila enheterna. Idag är bara 36 procent av alla svenska e-handlare mobilanpassade. Det är viktigt att varukorgen, kampanjer och rekommendationer följer med mellan plattformarna.


Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida