I sin iver att sökmotoroptimera sitt innehåll och vinna klick har sajtansvariga ibland glömt bort att det faktiskt är människor som ska läsa texterna också, inte bara Googles sökspindlar.

Det behöver inte vara så. Det går att komma långt genom att i princip följa mallen för hur en journalistisk text presenteras. Det hävdar sökmotorkonsulten och en de ansvariga bakom rekommendationssajten Reco.se, Nikke Lindqvist.

– Om du tittar på en vanlig kvällstidningsartikel som handlar om en specifik person, så innehåller den oftast namnet på personen i rubriken. Sedan kommer början av texten att innehålla personens namn och sedan kommer det vara en bild på personen där bildtexten innehåller namnet. Sedan avslutas ofta artikeln med ett citat där namnet kommer igen. I en normal löptext så kommer namnet att användas några gånger utan att man ens tänkt på Google. Det blir inte tjatigt om man gör rätt, säger Nikke Lindqvist.

Det är när en sajt är optimerad på rätt sätt rent tekniskt och har bra struktur som det går att påverka rankingen genom hur texterna är skrivna. Men det ena fungerar inte utan det andra. En bra optimerad sajt är grunden.

Enligt Nikke Lindqvist är det också skillnad på hur söktekniken fungerar idag jämfört med för några år sedan. Till exempel lönar det sig inte att upprepa nyckelord i texterna i all oändlighet.

– Det som gällde för några år sedan, med nyckelordsdensitet, är mycket mindre relevant idag. Däremot måste man använda sina nyckelord på rätt ställen. Jag har varit hos företag som använt jätteduktiga copywriters där texten är lysande, men resultatet är att det inte går att sökmotoroptimera den, för texten nämner inte det som man vill att företaget ska synas på.

– Ett exempel är en sajt som handlade om övervakningssystem, där ordet övervakningssystem inte fanns med på sajten. Det fanns långt ner på några sidor, men inte där de ville att det skulle stå.
Alla sökmotorer räknar också pronomen och ifyllnadsord och är det inte tillräckligt många sådana så är det en sajt som bara är gjord för att synas i sökmotorerna. Det handlar väldigt lite om densiteten, men orden måste finnas där, enligt Nikke Lindqvist.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

● Använd nyckelord i rubrik, ingress och inledning, samt gärna i bildtexter och avslut. Men överdriv och upprepa inte ordet i varenda stycke. Det kommer inte göra någon skillnad för sökresultatet om du tjatar.

● Använd synonymer och närliggande termer som du vet att dina besökare använder, snarare än vad som står i din egen produktspecifikation.

● Bestäm tidigt vilket eller vilka nyckelord som dina texter ska vara optimerade för. Det är alltid mycket svårare att göra i efterhand. Optimera hellre en specifik sida för ett enda ord än flera stycken samtidigt. Texten får då ett bättre flyt och blir lättare att både läsa och skriva.