Sökmotorerna blir också allt duktigare på att förstå synonymer och sammanhang, vilket gör att betydelsen av enstaka nyckelord minskar, till förmån för kontexten.

Nikke Lindqvist nämner sajten Bokfynd.nu som exempel. Den hamnar högst på svenska Google om du söker på sökfrasen “billiga böcker”. Samtidigt saknas just de orden på själva sajten. Istället är det sammanhanget som styr.

– Sajten i övrigt innehåller så många ord som signalerar att det handlar om billiga böcker. Det kanske står fynd, prisjämförelser eller annat. Ändå vinner den över sajter som jobbar hårt på att finnas med vid sökningar på just “billiga böcker”.

Ett annat exempel som Nikke Lindqvist berättar om gäller resebranschen. Det är en extremt konkurrensutsatt bransch när det gäller sökmotoroptimering och det finns väldigt många aktörer som alla vill ranka högt på reserelaterade ord. Det har gått så långt att Google länkat ihop själva ordet “billiga” med resor.

– Om man bara söker på ordet billiga idag så har du åtta, nio sajter som handlar om resor. Google har gjort ordet billiga synonymt med resebranschen. Vi söker inte efter “resor”, vi söker efter “billiga resor”. Resebranschen jobbar så hårt för att få de här länkarna till sig att de har lyckats vinna ordet billiga, säger Nikke Lindqvist.

Nikke Lindqvist tycker att nyhetssajten DN.se lyckats bra med sina temasidor.
– De är ett jättebra exempel på att man inte måste göra så mycket. Sök på vilket politiskt parti som helst och DN.se:s temasidor ligger ofta på tredje eller fjärde plats. De sidorna är inte fyllda med nyckelord, men de är korrekt uppbyggda. Det är “title”, “h1”, “h2” och en unik text som innehåller ordet man är ute efter. Och sedan är det en lista med artiklar där ordet ibland finns med.

Fakta

● Använd nyckelord i rubrik, ingress och inledning, samt gärna i bildtexter och avslut. Men överdriv och upprepa inte ordet i varenda stycke. Det kommer inte göra någon skillnad för sökresultatet om du tjatar.

● Använd synonymer och närliggande termer som du vet att dina besökare använder, snarare än vad som står i din egen produktspecifikation.

● Bestäm tidigt vilket eller vilka nyckelord som dina texter ska vara optimerade för. Det är alltid mycket svårare att göra i efterhand. Optimera hellre en specifik sida för ett enda ord än flera stycken samtidigt. Texten får då ett bättre flyt och blir lättare att både läsa och skriva.