Sökmotoroptimering. SEO. Dessa skamfilade ord som är nerlusade av länkdebatter, cloaking, spam och tomma löften om förstapositioner. Att det är viktigt att synas i sökmotorerna håller många med om, men det berör så många delar av organisationen att det är svårt att definiera vem som bär ansvaret - och än värre vem som ska betala för kalaset. En marknadsfråga, en it-fråga eller webbyråns ansvar?

Om sanningen ska fram så är det faktiskt en kombination av budgetar då sök berör de flesta områden av ett företags marknadsföringsåtgärder. Min åsikt är att budgeten ofta är något snedfördelad kring SEO och frågan ligger felaktigt oftare på it-avdelningens bord än på kommunikationsavdelningen.
Så här tycker jag att SEO-ansvaret bör fördelas:

Kommunikationsavdelningen: 45 %.
• Specifikation på hur varumärket bör synas i sökmotorerna.
• Konkurrensanalys av övriga aktörers synlighet i sökmotorerna.
• Kravställning mot webbyrå och reklambyrå kring sökord på webbplatsen.
• Kravställning på vilka sökord som bör ingå i pressmaterial, sociala medier och övrig offline- eller onlinekommunikation.
• Uppföljning, bevakning och analys av kvantitet och kvalitet i trafiken från sökmotorerna.

It-avdelningen: 15 %
• Teknisk kravspecifikation på hur webbplatsen bör sökoptimeras.
• Implementering och justering av tekniska barriärer så som url-struktur, databashantering eller re-directs.

Webbyrå/Reklambyrå: 25 %
• Uppdatera webbplatsen enligt teknisk sökspecifikation
• Säkerställa att all ny text, nya sidor, mikrosajter, videomaterial, pdf:er, bilder etc. håller sökmotorvänlig standard och innehåller sökord.

PR-byrån: 15 %
• Integrera viktiga sökbegrepp i pressmaterial samt uppdatering på Mynewsdesk eller liknande push-tjänster.
• Säkerställa att de sociala medie-kanaler som används är sökmotoroptimerade.
• Säkerställa att budskap om rykte och varumärke sprids med sökmotoroptimerat material.

Lycka till!

/Sara Andersson, ordförande för Sempo Scandinavia, vd och grundare av Search Integration.