E-handeln Lyko.se jobbar sedan några veckor tillbaka med bara ett affiliateföretag.
– Vi kände att det var svårt att ha fokus på flera och vi hade ingen bra lösning för att känna av om trafiken kom från flera samtidigt, säger Rickard Lyko, vd för Lyko Hair med Lyko.se där man säljer hår- och hudvårdsprodukter, smink och parfym.
Det finns system hos affiliateföretagen som visar var konverteringen kommer från, men Lyko hade flera publishers som fanns hos båda nätverken de jobbade med och hittade ingen bra lösning för att särskilja köpen. Rickard Lyko tycker också att han sparar tid på att bara jobba med en aktör, men att det samtidigt inte är tiden som är den avgörande faktorn utan pengarna.
– Man måste ligga på en bra ersättningsnivå för att få ut annonserna.
Rickard Lyko har använt affiliateprogram i ett och ett halvt år och tycker att det fungerar bra, eftersom man enbart betalar för resultatet.
– Det har sina fördelar, men även nackdelar och det är inte alltid så varumärkesbyggande.
Lykos produkter är hårt prispressade och det är främst de lite dyrare produkterna, med högre marginaler, som fungerar bra för affiliate. Rickard Lyko jobbar en del med trappor för ersättningsnivåer och tävlingar för att försöka motivera sina publishers. Det kan vara värt att betala mer för att få in en kund även om man inte tjänar på första försäljningen, tycker han.
Textlänkar hos publishers ger bättre resultat än banners, enligt Rickard Lykos erfarenhet.
Tio till tjugo procent av försäljningen varje månad kommer via affiliatemarknadsföringen. Utöver affiliate jobbar Lyko med bannerannonsering, direkt med stora sajter, med Google Adwords och med prisjämförelsesajter.
– Affiliatemarknadsföring är framför allt bra när man startar ett företag, är man lite mer etablerad kan man även satsa på vanliga annonser.
Är: E-handel för hår- och hudvårdsprodukter, smink och parfym, har två frisörsalonger, i Dala-Järna och i Stockholm.
Anställda: 7 personer.
Säte: Vansbro.
Omsättning 2010: 24 miljoner kronor.