N - När domännamnet är upptaget
Även om ett domännamn är upptaget kan det vara till salu. Du hittar ägaren till ett registrerat svenskt se-domännamn via en sökfunktion på iis.se. Ibland står domännamnet registrerat på en återförsäljare som sköter administrationen av namnet åt en kund. Du kan då kontakta återförsäljaren för att nå fram till den rätta ägaren.

O - Olika kanaler
I takt med att sociala medier som Facebook och Twitter tagit plats i målgruppens liv kan man tänka sig att domännamnets betydelse minskar.

Men det är inte helt sant. De sociala mediernas villkor och möjligheter förändras, vilket gör att de flesta ser den egna sajten, bloggen och framför allt domänen som huvudarenan för kontakt med omvärlden.

Ditt företags Facebooksida kan användas för att driva trafik till företagets egen sajt samtidigt som en privatperson kan tipsa om länkar eller inlägg till vännerna i det egna flödet. I båda ­fallen spelar domännamnet roll, ­eftersom det är dit besökaren når när han eller hon klickar sig vidare.

P - Politiken kring domännamn
Tanken är att internet ska styras av det globala internetsamfundet och dess intressenter, som ett alternativ till direkt politisk styrning. Den senaste tidens utveckling har dock visat att internetutvecklingen i högsta grad har blivit politisk.

När Icann skapade den nya toppdomänen xxx med syfte att ­samla sajter med porr- eller erotikinnehåll meddelade Indiens regering att de kommer att blockera hela toppdomänen för landets internetanvändare. Samtidigt har överläggningar startats mellan EU och USA:s regering om styrningen av internet, vilket helt utelämnar resten av det globala internetsamfundet.

Den amerikanska staten har dessutom börjat stänga sajter med oönskat innehåll genom påtryckningar på registrarer. I Sverige minns många razzian mot den serverhall där fildelningssajten Pirate Bay hade sina servrar.

Konsekvensen blir att styrningen av internet har gått från att bara handla om infrastruktur till att även handla om vilket innehåll internet har. Det är då driften av internet politiseras och den ursprungliga modellen med mångfaldsrepresentation förlorar förtroende från de deltagande aktörerna.

R - Riktade kampanjer
En tydlig trend när det gäller hur vi använder domännamn är att vi registrerar fler och mer nischade namn direkt under toppdomänen se. I stället för att skapa en underkategori till en special­sida eller en tillfällig kampanj i stil med kampanj.foretag.se är det vanligt att företag registrerar ett helt eget domännamn i stil med foretagskampanjen.se.

Procter & Gamble försöker till exempel registrera och använda domännamn som lätt går att associera till företagets olika varumärken. De har ett antal huvuddomäner, men jobbar också med enskilda domännamn för olika kampanjer.

I en intervju med Internetworld berättar Procter & Gambles nordiska mediechef Beatrice Lindvall att domännamnet är en viktig del av hur företaget ser på hela varumärkesstrategin på nätet (Internetworld nummer 11/2009). Procter & Gamble valde till exempel att registrera domännamnet Agglossningskalender.se för en kampanjsajt med syftet att sälja företagets ägglossningstest.

S - Subdomäner
Domännamnssystemet (dns) består av en trädstruktur eller hierarki där varje nod i trädet representeras av ett domännamn. En sub­domän är en domän som är en del av en större domän.

Det innebär att alla domäner också är subdomäner, eftersom de ingår i en struktur med noder både ovanför och under sig i trädet. Den enda domän som inte är en subdomän är rot­domänen, det vill säga toppen på dns-hierarkien.

Till exempel är mail.exempel.se och search.exempel.se subdomäner till exempel.se. Samtidigt är exempel.se en subdomän till se. Teoretiskt kan antalet subdomäner under en toppdomän sträcka sig till 127 nivåer, så länge det totala namnet på domänen inte överstiger 255 tecken, men i praktiken är det knappast varken möjligt eller ens önskvärt.

T - Tjuvar och ­banditer
Alla som har kommit i kontakt med e-post och internet vet att det finns många aktörer med dunkla syften som fyller både inkorgen för skräppost och sajter på webben.

När det gäller oseriösa metoder inom domännamnsbranschen handlar det ofta om företag som ­ringer till intet ont anande företag eller privatpersoner och försöker sälja domännamn. De kan hävda att någon annan har gjort en förfrågan om att köpa en domän med företagets namn, fast under en annan toppdomän och vill kontrollera om du vill köpa även det domännamnet.

Det sker ofta under förespeglingen att det är ont om tid och arvodet som tas ut för domännamns­registreringen är betydligt högre än vad du skulle få betala till en seriös återförsäljare.

Sida 3 / 4

Innehållsförteckning

Fakta

Under 2010 ökade antalet registrerade domännamn under samtliga topp­domäner (TLD, Top Level Domain) med 12,1 miljoner, vilket motsvarar en ­ökning på 6,3 procent. Enligt ”The Domain Name Industry Brief” från Verisign fanns det totalt 205,3 miljoner ­registrerade domännamn i slutet av 2010. (www.internetstatistik.se)