78 procent. Så många i ­åldern 25-44 år använder e-post varje dag. Källa: Nordicom ­Internetbarometern 2010.

Skräpposten i siffror:


39,4 procent av beslutsfattare inom marknadsföring kallar
e-postmarknadsföring den mest kraftfulla annonskanalen för verksamheten. Källa: Datran Media 2010 Annual Marketing and Media Survey.


Så många kollar mejlen i mobilen
Två av tre svenskar tog under 2010 del av ­nyheter, väder och sport när de var uppkopplade via mobilen.

Hälften av svenskarna tog emot och skickade e-post i mobilen, en rejäl ökning från året innan då det endast var 20 procent som gjorde det. Källa: Svenskarna och internet 2010.


”Det finns en viss ironi i det hela. Om spamfiltren skulle bli så effektiva att de blockerade alla spambrev skulle problemet med spam försvinna och spammarna lägga ner verksamheten. Då skulle företagen som utformar spamfilter förlora sina intäkter från den delen av verksamheten. Det är en märklig symbios, precis som den mellan anti­virusföretag och dem som skapar virusen”.
Från ett inlägg på bloggen royal.pingdom.com.


Så stora är de stora (enligt dem själva)
Hotmail, Yahoo och Gmail dominerar e-postmarknaden för webbmejl.

Så här många aktiva användare har respektive tjänst enligt företagens egna ­beräkningar (siffror från 2010):


I en undersökning gjord av ­Ecoconsultancy svarar 72 procent
av de tillfrågade att roi (return on ­investment) på deras e-postmarknadsföring är “excellent” eller “riktigt bra”. Endast sökmotoroptimering fick högre poäng i undersökningen.