Marissa Mayer, ansvarig för produktutveckling på Google, stod på scen på Le Web även i år. Dock utan före detta Techcrunch-medarbetaren och grundaren Michael Arrington den här gången. I stället var det MG Siegler från Crunchfund som höll i intervjun.
– Jag ska göra mitt bästa för att inte göra som Michael Arrington, sa han och refererade till att Arrington brukar ställa hårda frågor.

Marissa Mayer har haft flera titlar på Google under åren och har jobbat med bland annat sök och iGoogle. I dag är hon ansvarig för produktutvecklingen av positioneringstjänster som Google Maps och Latitude.

Hon berättade att Google har 10 miljoner användare i Latitude och att Maps är den mest använda tjänsten i Android-telefoner, efter samtal och textmeddelanden. Marissa Mayer avslöjade också att Google tittar på möjligheterna att ge sig in i ”deals”-branschen.
– Vi ser att incheckningsfunktioner är bra för våra användare att till exempel hitta sina vänner med. Det är något vi kan tjäna pengar på, men också något som är bra för våra slutanvändare.

Hon kommenterade även den redan höga aktiviteten i lokala incheckningar kopplat till erbjudanden från flera olika aktörer.
– Några kommer att vinna och andra förlora. Det finns några saker som är viktiga för att lyckas som: ger det transaktioner för lokala företag och äger du datan?

MG Siegler ställde frågan om vad Marissa Mayer tror om Groupons börsnotering och om företaget kommer att överleva på sikt.
– Jag kommenterar inte andra företag, men deals är tilltalande och hjälper slutanvändaren. Personalisering och integration i vardagen ger värde för användaren. Men den här utvecklingen är fortfarande i ett tidigt stadium.

Hon pratade också om vad Google+ har för betydelse för positionering. I Google+ får Google information om när socialt möter lokalt och kan förstå kopplingar mellan människor, menar Marissa Mayer.

– Google+ är inte vårt första försök med en social tjänst. Vi har lärt oss av misstagen med Wave, som var ett bra koncept men svårt att använda, och Buzz, där vi lärde oss mycket om personlig integritet.

I år gick användandet av Googles tjänster i mobilen om desktop-användandet. Tendenserna syntes redan förra julen, men i juni gick mobilanvändandet om.

I förra veckan lanserade Google Maps 6.0 för mobiler och där ingår även inomhuspositionering och kartor över flygplatser, viktiga knytpunkter och större varuhus som Ikea och Best Buy.
– Vi tycker att inomhus är lika viktigt som utomhus, sa Marissa Mayer.

Hon pratade även bland annat om Googles fokus på att anställa talanger och att hon, när hon intervjuar kandidater till att bli produktutvecklare, till exempel frågar vad som är det coolaste de har sett under de senaste sex månaderna.
– Det ger en bild av deras fantasi, sa hon, och menade att om man säger att inget är intressant så är man negativ eller ouppmärksam.

– Om du förstår vad som glädjer dig och kan ta fram den känslan, då kan du också förstå vad som glädjer andra.
Viktig erfarenhet är också teknisk förståelse för vad som tar tid och inte när det kommer till produktutveckling, poängterade hon.