Webbyrån och it-konsulten Knowit Göteborg har på uppdrag av Internetworld gjort en redesign av sas.se. Och i och med det vill företaget även passa på att inspirera hela flygbranschen att modernisera sina webbplatser.

– Flygsajternas bokningssystem generellt må ha mycket bra funktionalitet, men de är svårbegripliga. Det finns alltid en känsla av osäkerhet när man bokar och det vill vi ändra på, säger Andreas Norman, cd på Know­it Göteborg och fortsätter:

– Det är krångligt och man kastas mellan olika url:er, menyer och system, vilket drar ner trovärdigheten och gör att det känns otryggt. Vi förstår att SAS är begränsat av de bakomliggande systemen, men det går att göra sajten betydligt enklare.

Det första steget i omgörningen var att ta bort störande och onödiga element på sajten och på så sätt flytta fokus till bokningsprocessen. Andreas Norman och ad:n Daniel Georgsson, som tillsammans har tagit fram förslaget, har inte lagt till funktioner i någon större utsträckning utan främst fokuserat på att förbättra användarvänligheten genom att renodla sajten.

– SAS har redan många bra funktioner, bygger man på för mycket riskerar man bara att göra saker mer komplexa. Visst kan man lägga till skräddarsydda lösningar med hotellreservationer, hyrbil och så vidare, men då försvårar man också bokningsprocessen, säger Daniel Georgsson.

Alla reklambanners har plockats bort och menyn har skalats av rejält. Den nya navigeringen ligger i toppen på sidan och antalet länkar i sidfoten har minimerats. Designen är luftig och minimalistisk, ­vilket bidrar till att lyfta fram sajtens viktigaste del: bokningen.

– Tanken är att reseplaneraren ska vara central. På dagens sajt upplever vi att den är sekundär och att det i stället är alla ­reklambanners som är viktigast, förklarar Andreas Norman.
Genom att sätta reseplaneraren i fokus blir det också tydligare vad användaren ska göra på sajten, vilket skapar trygghet.

– Många resenärer är redan stressade inför själva resandet, med incheckning, säkerhetskontroller, vikten av att komma fram i tid med mera. Det gör att man är orolig för att göra fel både när man bokar sin resa och när man ska checka in. Vi vill göra det enklare för ­resenären genom att i varje fall avdramatisera själva bokningsprocessen, säger Daniel Georgsson.

Bokningen börjar på förstasidan och med att besökaren får söka efter avgångar och ange antalet biljetter. Alla val summeras i slutet av varje steg så att det blir lättare att överblicka bokningen. I steg två väljer man vilken avgång man vill ha och i steg tre anger man vilka resenärerna är. Och det är här vi ­hittar redesignens enda nya funktion.

– Första gången du besöker sajten loggar du in och kryssar i rutan ”Kom ihåg mig”, vilket gör att du alltid är inloggad. När du kommer till steg tre är du alltid en färdigifylld resenär och du kan hämta och lägga till medresenärer från tidigare bokningar eller från Facebook. Tanken är att de som reser mycket ska slippa mata in samma information om och om igen, säger Andreas Norman och tillägger att det självklart även går att lägga till en ny person.

Reseförslagen och favoritresmålen är personliga och bygger på tidigare resor och vad man har markerat att man är intresserad av. Det grafiska tänket är genomgående för hela webbplatsen och alla plattformar.

– Det ska vara en jämn känsla och kännas som en skräddarsydd reseplanerare, oavsett om du använder telefonen, sajten eller terminalen på flygplatsen, säger Daniel Georgsson.

Vad var svårast under omgörningen?
– Att få sidhuvudet på plats och att utforma reseplaneraren. Det gällde att få med allt utan att det blev stökigt och kluddigt. Att illustrera enkelhet är betydligt svårare än det som är blaffigt och ­mustigt, säger Daniel Georgsson.

Vad är ni mest nöjda med?
– Att det blev enkelt och tydligt. Vi tycker också att sajten blev fin och är nöjda med att vi fick in det sociala med kopplingen till Facebook, säger ­Andreas Norman.

Här kan du se Knowits designförslag

SAS om omgörningen: ʼʼI linje med våra kunders förslagʼʼ

SAS tycker att förslaget är en spännande redesign med många innovativa och tilltalande lösningar:

– Förslaget från Knowit innehåller många delar som stämmer överens med hur vi ser nästa på generation av sas.se, säger Pelle Westerlund på SAS e-commerce.

Bland Pelle Westerlunds favoritlösningar finns individualiseringen av resmål och tjänster, den förenklade bokningen och inspirationsdelen.

– Vi förstår att webbyrån är flitiga användare av sas.se ­eftersom många av förslagen är i linje med dem vi har fått in från våra kunder. Vi är delvis begränsade av våra system, men det är också vår prioritet och utmaning att förbättra framöver. Just nu arbetar vi med stort fokus på kundanpassat innehåll, service och enkelhet, säger han.

Fakta

1. Användaren först. Arbeta utifrån användarens behov när du tar fram konceptet för webbplatsen. Webbplatsen är till för att tjäna användaren och bör därför vara designad därefter.

2. Fokusera på det som är viktigt. Många webbsidor skyltar med för mycket information och för många val. Ställ dig frågan vad som är det absolut viktigaste och låt det ta störst plats och mest fokus. Allt annat är sekundärt.

3. “Keep it simple”. Försök att hålla innehållet till det absolut viktigaste. Det är både lockande och väldigt lätt att kasta in smarta funktioner efter varandra tills det blir så mycket att det blir överväldigande och svårt att ta till sig. När du tittar på din design, tänk inte på vad du kan lägga till utan på vad du kan ta bort för att hålla det så rent som möjligt. Det är lätt i teorin, men svårt i praktiken. Kunder vill ofta få in så många funktioner som möjligt, vilket sällan främjar designen.

Affärsidé: Konsultbolag med specialistområden kring strategi, design, utveckling och förvaltning av webbplatser.

Grundat: 1990

Antal anställda: 1600

Finns i: Sverige, Norge, Finland

Exempel på kunder: Peab, Santa Maria,
Skoda, Skandiabanken, Apoteket

Webbadress: www.knowit.se