1. Lägg in din information på Google Places.
Det är gratis att registrera sitt företag på Google Places. Då skapas en så kallad platssida där du kan lägga in information som adress (obligatoriskt), telefonnummer, öppettider, information, bilder och filmklipp med mera. Det gör att använ­dare som vill hitta till dig eller kontakta dig får upp relevant information enligt ovan samt en kartbild som visar din adress ­direkt i sökresultatet i mobilen. På så sätt slipper de klicka sig vidare till en sajt för att få den oftast efterfrågade informationen.

2. Tänk här och nu.
– Analysera trafiken som kommer till din vanliga sajt från mobila enheter och ta reda på vad de användarna är ute efter. Tänk här och nu och låt webbsidan återspegla detta. Less is more. Visa upp det som användarna efterfrågar från mobilen och länka till resten, säger Claes Eriksson, account manager med fokus på mobilt hos Google Sverige.

Oftast ligger sökningar som sker i mobilen närmare ett faktiskt köp, både i tid och geografiskt, än sökningarna på datorn. I mobilen handlar det om att hitta fram till en butik eller att ringa upp.

3. Berätta att du har en mobilanpassad sida redan i sökresultatet.
Användarna är i dag vana vid att hamna på sajter som inte fungerar i mobilen. Om det direkt i sökresultatet framgår att du har en mobilanpassad sajt är det troligare att de klickar vidare i mobilen. Om du annonserar med Google Adwords gäller samma sak: Berätta tydligt i annonstexten att din sajt är anpassad till mobilen. Det bygger förtroende hos kunderna.

4. Se till att adresser och telefonnummer syns tydligt på sajten.
När vi söker i mobilen är vi ofta redan på väg. Gör det lätt för de kunder som vill hitta till dig eller ringa upp dig genom att se till att adress och telefonnummer är lätta att få fram för den som surfar i mobilen.

5. Hitta rätt sökord.
Fundera över hur folk letar efter ditt företag i ett mobilt perspektiv. Det gäller att förstå vilka sökord som används i verkligheten. Det kan till exempel handla om ditt företagsnamn kombinerat med en plats eller ett gatunamn.

Eller det kan vara mer generellt, som ”bensinmack” eller ”sportaffär”. När du jobbar med optimering av din sajt eller köpta Adwords kan du jobba speciellt med de termer som ger dig trafik från mobila konsumenter. Det kan också vara viktigt att titta på hur sökningarna i mobilen förändras över dygnet. Kanske ska du annonsera kring vissa termer endast på kvälls- eller dagtid.