Hallå där Mathias Plank, grundare och vd för EyeTrackShop, ett företag som med hjälp av vanliga webbkameror mäter ögonrörelser hos konsumenter, i syfte att skapa bättre marknadsföring.

Hur fungerar online eye tracking?
– Vi har byggt en lösning där vi använder webbkameran på datorn för att spela in användarens ögonrörelser. Det gör att vi enkelt kan avslöja vad stora grupper av människor ser men också helt missar på en hemsida eller i en annons.

I vilket syfte används det?

– Det användas för att optimera investeringar i alla typer av marknadskommunikation, som reklam på nätet eller i tidningar, hemsidor och e-butiker. Men också produktförpackningar som corn flakes-paket eller en ny mobiltelefonsförpackning som behöver synas i hyllan i butiken eller på hemsidan. Vi har precis lanserat online eye tracking av video, så nu kan vi även hjälpa våra kunder att förbättra reklamfilmer och filmtrailers, och analysera produktplaceringssatsningar.

När använder man eye tracking, före eller under en kamanj?
– I Sverige mäter vi ofta reklam samtidigt som den går, till exempel på vilka hemsidor och i vilka format som displayannonsen har bäst synlighet. I USA gör vi i större utsträckning förtester inför en kampanj eller produktlansering. Skillnaden mellan länderna ligger nog till stor del i att det kostar mycket mer pengar att misslyckas med en kampanj i USA än i Sverige. I USA vill man känna sig säker innan man kör.

Vilka är era kunder?
– Våra kunder är både mediehusen och reklamköparna och deras medie- och reklambyråer. Vi säljer också information till en del företag, Google och Microsoft till exempel, samt undersökningar till olika konsult- och analysföretag som själva sysslar med research. Vi ser också en allt större efterfråga bland domänägare. Många misslyckas med att göra sina hemsidor tillräckligt enkla och relevanta för sin målgrupp och där kan vi hjälpa till.

Passar verktyget till någon annan typ av kund?

– Nästa segment är filmproducenterna i Hollywood. Jag tror också att de flesta i framtiden kommer att använda eye tracking när man både skapar och köper reklam, nu när eye tracking blir så pass mycket enklare att använda och billigare. De stora annonsörerna har mycket att vinna på att använda det här.

Vad har ni lärt er kring hur människor ser banners?
– Det finns oerhört många intressanta slutsatser att dra. Man märker tydligt att annonsen uppmärksammas i högre grad om den är placerad mitt i en artikel än strax till höger om den. Ögat faller också för kontraster, en rörlig annons på en i övrigt still sida fångar uppmärksamhet och tvärtom. Men det räcker inte att bara bli sedd, man måste vara tillräckligt relevant i sitt budskap för att det på sikt ska få en effekt på konsumenten.

Finns det några tricks för att locka blicken?

– Blicken söker sig ofta till ansikten hos både djur och andra människor. Och helst vill vi ha ögonkontakt. Det är faktiskt nästan omöjligt att inte titta på ett ansikte som dyker upp i en annons och som man har ögonkontakt med. Men om ansiktet drar till sig all uppmärksamhet kanske man missar budskapet. Det är en hel vetenskap det här.