Fler tips

  • Byteshandeln är din bästa vän
Att ge något tillbaka är extremt viktigt om man ska bygga upp en långsiktig relation.

Byteshandeln kan ske redan när någon blir ­prenumerant – att de erbjuds en rabatt eller får en gåva om de börjar prenumerera.
Sedan kan man löpande följa upp och ge exklusiva erbjudanden och rabatter till dem som prenumererar.

– Kunden eller läsaren är väldigt viktig och du måste hela tiden visa att du förstår det. Det har ­särskilt med den yngre generationen att göra, men är tilltalande för alla, säger Sarah Wittbom.

  • Skriv lättsamt
Nyhetsbrevet får gärna vara skrivet i ett mer lättsamt språk – samma slags språk som man använder i sociala medier, chatt eller sms. Men det ska fortfarande vara grammatiskt korrekt.

– Det får gärna märkas att det är en människa bakom, man kan vara lite mer personlig, säger ­Sarah Wittbom. Jag tror många skulle vinna på att tänka att man pratar med en kompis. Bloggar och krönikor ligger mycket närmare läsaren än vad de flesta nyhetsbrev gör i dag.

  • Säg det på 30 tecken

Tidigare hade man ungefär 50 tecken på sig att övertyga läsaren om att öppna ett mejl. Det är så många tecken som visas i preview-läget hos de flesta e-postklienter.

Men i dag har vi bara 30 tecken på oss. Allt fler ­läser mejlen i mobilen och där visas ofta bara de 30 första tecknen i mejlet.

  • Undvik text i bild
I e-postmarknadsföring är man begränsad i vilka typsnitt man kan använda, eftersom mottagarens e-postprogram styr detta. Därför är det lätt att man lockas lägga texten i en bild i stället – så att man får det utseende man vill. Det avråder dock Sarah Wittbom från, eftersom så många har blockerat bilderna när de läser mejlet. Då ser de ingenting alls av mejlet.

  • Säg inte hej
En hälsningsfras behövs inte i ett nyhetsbrev, om det inte finns särskilda skäl. Ett exempel på när det kan vara lämpligt är om utskicket är ett personligt brev från företagets vd.

  • Ge en flygande start

Människor gillar att bli uppmärksammade. Se till att rulla ut röda mattan när de börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev, råder Sarah Wittbom.

– Man vill inte ha ett mejl där det står ”Nu har du blivit tillagd till kundlistan”. Jag vill ha ett hejdundrande välkommen!

Det finns amerikanska exempel där man gör ­detta riktigt bra. Ett företag berättar i välkomst­mejlet att de korkat upp champagnen för att fira att mottagaren börjat prenumerera. Andra välkomnar en ny medlem i sin ”familj”.

– Det är kanske lite överdrivet i vår kultur, men om mottagaren känner sig välkomnad ökar chansen att han eller hon öppnar breven framöver.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning