Den 6 december presenterade Google årets trendlistor, en sammanställning av vad svenskarna har sökt på mest under året. Listorna visar de mest populära sökningarna inom olika kategorier, och vilka sökord som ökat mest sedan fjolåret.

Antalet sökningar på Google per dag är nu uppe i ungefär 30-35 miljoner sökningar, vilket är en ökning med 20 procent sedan 2011. Den höga andelen smarta mobiler i Sverige har varit en bidragande orsak till ökningen.

– Andelen sökningar från mobiler har också ökat kraftigt och utgör nu över en femtedel av det totala antalet sökningar. Då sju av tio svenskar använder telefonen innan de klivit ur sängen tror vi att sökningar kommer att öka ungefär tjugo procent även under 2013, säger Jonas Wallentin, chefsanalytiker på Google Sverige.

När det gäller de mest populära sökningarna är det inga nyheter, Facebook ligger kvar som etta från förra året och i övrigt finns det bara en nyhet på listan, Swedbank, som kommer in på plats 10. När det gäller trendsökningar ser man dock en utveckling, på listorna ”vad är” och ”hur” finns allt från filosofiska funderingar som ”vad är sanning” till mer praktiska frågor som ”hur fungerar instagram”.

– I år ser vi att många svenskar i allt större utsträckning börjar sina sökningar med ”vad är” och ”hur”. Det är inte längre bara generiska sökningar, utan svenskarna är mer frågvisa, säger Jonas Wallentin.

Fakta

1. Facebook
2. Aftonbladet
3. YouTube
4. Blocket
5. Hotmail
6. Google
7. Eniro
8. Hitta.se
9. Expressen
10. Swedbank