Reco.se, som är en community där kunderna rekommenderar och betygsätter Sveriges företag, grundades 2007. Redan från början var deras arbete med sökoptimering målmed­vetet, berättar företagets grundare och vd Tobias Basilius.

– Vi visste att bra SEO är en förutsättning för fin organisk trafik och tittade så klart mycket på andra lyckade sajter, kanske mest i USA. Men framför allt var vi väldigt frågvisa och träffade många vänner och kollegor för att samla in de bästa tipsen.

I början av 2008 ökade trafiken till Reco kraftigt i takt med att de steg i sökresultaten hos Google. Men kanske hade de varit väl kreativa i sitt SEO-arbete.

– Det är ju ingen som vet hur SEO ska gå till med hundra procents ­säkerhet. Vi, precis som de flesta andra, läste frenetiskt på nätet hur vi skulle göra och landade oväntat bra. Lite väl bra visade det sig, för efter några månader stängde Google av oss från sin sökmotor, helt utan förvarning.

Google är inte känt för att vara ett företag som det är enkelt att kommunicera med, och Reco fick heller aldrig någon riktig klarhet i exakt hur de hade felat. Men en tid av ”extrem självkritik” följde, säger Tobias Basilius, där de utvärderade vari felen kunde ligga.

– En grej var troligen att en stor mängd sidor snabbt hade genererats på sajten som Google såg som duplicerade. Och Google brukar reagera när en sajt dyker upp från ingenstans med så stora mängder data som vi fick, speciellt om sidorna kan upp­fattas som ”spammiga”.

Reco tog kontakt med SEO-konsulten Nikke Lindqvist, och inledde ett samarbete som slutade med att han jobbade på Reco under två år som traffic and community manager.

– Samarbetet med honom ledde fram till en filosofi vi sedan dess anammat: Bygg en tillgänglig och tydlig sajt, så löser sig trafiken från Google per automatik. Fokusera först och främst på så kallad onpage-optimering, med andra ord.

Tobias Basilius på Reco.se anlitade en SEO-konsult för att få ordning på SEO-arbetet och råder andra företag i samma situation att göra detsamma.

Hur mycket resurser lägger Reco i dag på SEO-arbete? Alla och inga, svarar Tobias Basilius.

– SEO är i dag helt integrerat i vår naturliga verksamhet. Alla i organisationen – traffic, säljare och kundtjänst – vet hur de ska agera för att påverka trafiken på bästa sätt.

Idag är Reco noga med att vårda sin relation till Googles sökmotor.

– Vi gör rätt innehåll tillgängligt för dem, utan att ställa till det med länkstrategier, off-page. Vi skapar inte sidor för sakens skull, vi bygger inga länknätverk utanför vår domän. Vi hyr inte heller länkar eller deltar i länksamarbeten för länkars skull, utan försöker i stället dela vårt innehåll som förhoppningsvis är så pass bra att andra människor vill använda det och länka till oss. Vi erbjuder allt ifrån api-lösningar till anpassade widgets för att dela med oss av innehåll.

Fakta

– Det är svårt att svara på beroende på vilket företag eller organisation man är. Men oavsett är mitt grundtips att börja med att bygga en gedigen sajt, och att tänka till kring hur man som företag kan skapa stora mängder relevant innehåll som man sedan enkelt gör tillgängligt för Google.

– Tänk också på hur olika delar i ert företag kan driva innehåll. Lägg fokus på onsite-optimering. Var nyfiken med ­attityden att ni själva ska kunna sköta er egen SEO, men var inte rädd för att fråga andra företag om råd eller att anlita konsulter som ni tror på.