Photowall.se är en fototapettjänst där kunderna lägger in beställningar på tapeter utifrån egna foton som laddas upp, eller väljer från något av de över 3 000 förvalda motiv som finns att tillgå. Alla ordrar måttbeställs och trycks efter beställning.
– Inom fototapeter är vi marknadsledande i Norden, säger Fredrik Winberg, online marketing manager.
Fredrik Winberg anställdes på Photowall i våras, efter att ha arbetat som SEO-konsult i fyra år. I samband med hans tillträde sade företaget upp avtalet med den SEO-byrå de tidigare hade anlitat och ansvaret för den nordiska verksamheten lades i stället över på honom.
Fredrik winberg berättar att han i nuläget fokuserar mycket på innehållsstrategi, att sajtens innehåll ska motsvara vad människor söker efter. Som exempel nämner han att många som är på jakt efter tapeter fokuserar på färg, de googlar ”röda tapeter” eller ”blåa tapeter”. Då är det viktigt att Photowall har landningssidor för detta, speciellt på företagets brittiska sajt, där den typen av sökningar är extra vanliga.
– En annan sak jag arbetar med är att förbättra bildhanteringen. Vi har extremt många bilder – alla våra motiv, dessutom presenterade i olika interiörer. Det gäller att få Google att hitta och förstå dem, ofta presenteras bilder direkt i sökresultatet på tapetrelaterade sökningar.
Alla bilder förses därför med en utförlig så kallad alternativ-text, vilket tidigare inte alltid gjordes. Dessutom jobbar Fredrik Winberg med att sätta bilder i rätt sammanhang.
– Vi har till exempel tapeter med New York-motiv, och då är det viktigt att det finns en koppling till New York runt omkring bilderna, så att Google förstår sammanhanget.
Vid en googling på ordet ”fototapet” placerar sig Photowall i dag som första sökresultat i Sverige. Men om man söker på det mer generiska ordet ”tapet” återfinns de på plats 19. Är det något de jobbar på att förbättra?
– Historiskt har Photowall bara fokuserat på ordet ”fototapet”, och varit i den långa svansen när det gäller ”tapet”. Men vi har satt en strategi nu på att även jobba med ordet tapet. Det finns en poäng med att komma högt även där, för många som söker efter tapeter vet kanske inte ens vad en fototapet är och kan tänkas vara intresserade av våra produkter bara de får vetskap om dem.
En sak Photowall har testat är att köpa ordet ”tapet” via Google Adwords.
– Men det kostade mer än det gav. Problemet är att vi inte kan konkurrera med vanliga tapeter prismässigt, de är mycket billigare att köpa eftersom de massproduceras i vanliga tryckpressar. Vi har digitala tryckpressar och tillverkar först efter beställning.
... att utmana Googles spelregler för att ta en genväg till toppen av sökresultaten:
– Det är absolut inget jag rekommenderar. På Photowall jobbar vi helt enligt Googles riktlinjer, något annat vore bara dumt eftersom vi får 70 procent av vår nättrafik från Googlesökningar. Råkar vi i onåd där ligger vi risigt till.
... att hyra in SEO-kompetens från konsulter kontra att ha kunskapen internt:
– För mig känns det väldigt bra att nu sitta på insidan hela tiden. Ofta börjar företag att bygga något och sent i processen kommer de på att just ja, vi måste tänka på SEO också. Kommer man då in som konsult och märker att vissa saker borde göras annorlunda kan det vara för sent att backa projektet, de har hunnit för långt i utvecklingsarbetet.