Google Authorship är ett gratisverktyg som gör att ditt innehåll kan sticka ut lite extra på sökresultatsidorna. Genom att länka samman innehåll med ett Google Plus-konto gör authorship att din profilbild syns tillsammans med meta-beskrivningar och titlar när ditt innehåll listas i sökresultatet. Bredvid profilbilden från ditt Google Plus-­konto syns även ditt namn, hur många följare du har och en länk till din profil.

– Authorship ökar dina chanser att bli sedd i sökresultatet. Även om du rankas längre ner i resultatet på ett relativt konkurrensutsatt ord gör en bild i sökresultatet att ögonen dras dit, vilket kan öka klickfrekvensen till din sida från sökresultatet, säger Daniel Carlbom, SEO manager på Netbooster.

I dag är bloggar den vanligaste plattformen att implementera Authorship på, men allt innehåll där en person står som avsändare kan länkas med Authorship. Det finns ingen begränsning i hur många Google Plus-profiler som kan knytas till en webbplats, om det är flera skribenter som bidrar med innehåll till din sajt kan de driva mer trafik ­genom att varje skribent länkar sitt innehåll och exponerar detta för sina följare.

Authorship är i dagsläget inte kopplat till Googles algoritm page rank och påverkar därför inte rankningen av sidan där innehållet finns. Authorship kan dock bidra till att ditt innehåll hamnar högre i sökresultatet under vissa premisser. Om den person som gör sökningen följer dig på Google Plus och är inloggad kommer ditt innehåll att rankas några placeringar högre.

Verktyget är fortfarande väldigt nytt och det finns stora möjligheter för alla som arbetar med innehåll att få ett försprång inom sökoptimering genom Authorship.

– Googles sökresultat är väldigt viktigt för många företag och Authorship är ett enkelt sätt att få en ­extra fördel, säger Daniel Carlbom.



Daniel Carlboms råd och tips:

Internet blir allt mer personligt. Att ha en person som avsändare ger oftast ett bättre intryck än om företaget står som avsändare.

Använd en tydlig profilbild som du vill bli förknippad med.

Var aktiv på Google Plus. Antalet följare din profil har syns i sökresultatet och ­signalerar hur trovärdigt och relevant ditt innehåll är.

Skriver du på flera sidor kan du länka samma Google Plus-profil och synas på fler platser.

Använd Googles rich snippet tool.
 Då ser du om du Authorship har lyckats koppla din Google Plus-profil med ditt innehåll, samt hur det kommer att se ut i sökresultatet.

Så länkar du till Google Plus:

Om du saknar mejladress med samma domännamn som sajten där ditt innehåll finns måste du länka till din Google Plus-profil manuellt.

Skapa en länk från webbsidan till din profil på Google Plus:
<a href=”[profile_url]?rel=author”>Google</a>

Ersätt [profile_url] med webbadressen till din profil på Google Plus, exempelvis:

<a href=”https://plus.google.com/109412257237874861202?
rel=author»>DittNamn</a>

Ange adressen till webbsidan där ditt innehåll finns under ”Bidrar till” på din Google Plus-profil.

Var på webbsidan länken till Google Plus bör placeras beror på vilket publiceringssystem eller vilken bloggplattform du använder, men länken måste alltid finnas med någonstans i innehållet. Att länka manuellt är nödvändigt om du har en gästskribent på din sajt eller blogg.

Fakta

Så här gör du om du har en mejladress med samma domännamn som sajten där ditt innehåll finns:

Skapa en profil på Google Plus.

Besök plus.google.com/authorship, ­registrera dig med din ­e-postadress och aktivera authorship genom verifieringslänken som ­Google skickar.

Kontrollera att ditt namn finns med på ­sidorna där dina texter finns.

Ange adressen till webbsidan där ditt innehåll finns under ”­Bidrar till" på din Google Plus-profil.

Källa: Google