Mikael ­Sonnenberg, digital director, Det
– Med html 5, css 3 och diverse javascriptbibliotek har webbdesignen blivit allt mer teknik­driven. Mycket design är sprungen ur de tekniska möjligheter och begränsningar som existerar, snarare än från rent grafiska eller layoutmässiga idéer.

– En annan trend handlar om informationshantering. I dag ser vi tendenser till en tillbakagång till det mer kronologiska, linjära berättandet som finns i trycksaker, att du börjar på sidan ett och slutar på sista sidan. På webben har så kallade ”one page layouts” blivit populära – sidor där allt innehåll visas på en sida och användaren skrollar från topp till botten. Liknande berättarteknik ser vi i många appar, där innehållet ofta presenteras linjärt.

Maria ­Mohlin, Maria Mohlin Designs
– 1950-talsdesign är en trend just nu, design som är väldigt grafisk, lekfull och färgglad. Flygbussarna har till exempel kört en kampanj som illustrerar detta på ett bra sätt.

– En annan trend är den mini-­revolution som pågår, tack vare möjligheten att använda många fler typsnitt på webben. Det är inte en trend i sig, men den kommer nog att föda fler trender.

Mikael Z­ackrisson, ­digital strateg, Ziggy Creative Colony
– Responsiv webb-trenden är stark nu, men som med alla andra fenomen på webben är det mycket hajp över det. Men mobilt och därmed responsivt är oerhört starkt.

– När företagen till slut börjat frigöras när medarbetare får sina egna läsplattor och smarta mobiler, då går det fort. En intressant ­effekt av detta är att designers tvingas förenkla mycket mer. De måste prioritera och välja hårdare.

Johan ­Ronnestam, creative director, Ronnestam Consulting
– Den stora trenden är ”less is more”. Sedan finns det många ­detaljtrender. En är single page scroll, webbsajter som bara består av en sida. Fler och fler fattar änt­ligen att ingen vill klicka runt, runt, runt på en sajt. En sida som täcker allt räcker fint.

– En annan detalj är knappstorlek. 40 pixlar är det minsta måttet för en knapp som ska vara okej att använda i mobilen. Nu börjar det sakta bli minsta måttet också på webben.

– I samband med att vi börjat förenkla sidor och fokusera på mindre men bättre, blir copy och bilder viktigare igen.

– Och slutligen, och kanske lite överdrivet: domänens död. För ­varumärken ser vi mer och mer hur man helt enkelt lägger till något framför varumärket, i stället för att leta ihjäl sig efter en smart domän. Små ord före eller efter löser biffen. Get, Find, Up, App och så vidare. Men för till exempel e-handlare och den som bygger en marknadsplats lever domänen kvar.

Daniel Stridsberg, creative director, Britny
– I takt med att mobil och läsplattor tar över som våra huvudsakliga fönster till webben smittar våra beteenden från de enheterna av sig på hur vi interagerar och designar för desktop. Konsekvensen är att vi ser fler och fler sajter som inspireras av de mobila beteendena: bort med onödigt innehåll, text som ersätts av ikoner, stora övertydliga rubriker, stora knappar med tydliga actions och animationer som verktyg för att lösa komplexa interaktioner.

– Ytterligare en del i trenden är att webben ”tjänstefieras” allt mer. Det blir fler sajter med funktioner och verktyg i fokus. Det innebär större utmaningar i att paketera dem på ett begripligt sätt. Därför tänker fler och fler designers utanför boxen och utmanar det trygga, traditionella sättet att presentera och paketera funktioner på. Ofta blir mer processorienterade interaktionsflöden lösningen, gärna med animation som verktyg. ­Klustring och dolda funktioner är delar i detta.

– Här kommer de detaljerade mikrointeraktionerna in i bilden. Skillnaden som gör att vi förstår en funktion eller inte blir om den lyser upp vid aktivering eller inte, om den animeras in från sidled eller höjdled, om den byter färg eller något annat. Det som förut setts som ”nice to have”-effekter blir bärande pedagogiska funktioner.