27 stycken. Så många annonsformat har Facebook att erbjuda annonsörer. Sponsrade händelser, marknadsförda inlägg, erbjudanden, gilla min sida och ladda ner en app och så vidare. Känns det rörigt?

– Vi insåg att varje produkt var bra, men helheten var mindre än summan av dem, säger Fidji Simo, produktchef på Facebook.

I ett försök att göra det enklare för företag kommer Facebook nu att halvera antalet alternativ och istället erbjuda dem som val i färre format.

På en pressträff i slutet av förra veckan, på Facebooks huvudkontor i Menlo Park, presenterade annonsteamet den nya lösningen som kommer att börja rullas ut under de kommande veckorna. Och släppas successivt under de närmaste sex månaderna.

Till exempel försvinner frågefunktionen och tjänsten för erbjudanden i juli. Det har visat sig att frågor direkt i ett inlägg, och att få svar i kommentarerna, är mer effektivt. Och erbjudanden finns som val, men går också att göra med bara en länk.

Sponsrade händelser, som hittills har köpts som ett separat format, kommer istället att integreras i annonslösningen. Tillsammans med en rad andra alternativ som "gilla min sida" och "installera nu" för en app.

Formatet kommer att fungera i olika skärmar - på datorer, mobiler och surfplattor, vilket sparar administration både för företagen och Facebook och ska göra det enklare att välja.

Presentationen var luddig när det gäller hur det kommer se ut på insidan av systemet. Men marknadsförare kommer ha samma kontroll över sina annonser som i dag, menar Brian Boland, produktmarknadschef på Facebook.

Den sociala medier-jätten har naturligtvis ekonomiska intressen i uppdateringen, och vill fortsätta att öka försäljningen av annonser. Särskilt i mobilen, även om Brian Boland menar att de nya annonsformaten inte främst handlar om det utan att förenkla.

För företag som drunknar i annonsdjungeln kan det här vara ett lyft. Men, som någon av journalisterna på plats frågade, så kan det också minska alternativen för byråer som jobbar med att optimera företagsannonser på Facebook. Brian Boland hävdar dock att det inte alls blir så, för många av alternativen finns kvar men i ett enklare format.