– Folk älskar hashtaggar och Facebook är utan konkurrens den plattform som människor använder mest. Om man som företag vill att kunder ska prata om varumärket bör man definiera en eller ett par hashtaggar, och i den mån det går uppmana kunderna att använda den, säger Ola Mattisson, vd på 7billion, ett konsultbolag specialiserat på affärsutveckling, kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler och sociala medier.
Här ger han sina tips till företag som vill utnyttja den nya möjligheten att använda hashtaggar på Facebook.
- Äg dina hashtaggar. Du vill ju inte att konkurrenten använder samma taggar, eller hur. Försök därför att definiera egna, unika taggar som associerar till det ni gör i företaget. Fråga kunder, fans och medarbetare för att ta reda på vilken eller vilka taggar som passar just er.
- Använd samma hashtaggar i alla kanaler. Instagram har gett taggar en naturlig ingång på Facebook, så kom ihåg att själva använda samma användarnamn och hashtaggar i alla kanaler oavsett om det är på bloggen eller i de olika sociala medierna.
- Hashtaggar öppnar upp för nya möjligheter till omvärldsbevakning. Gå in och titta på relevanta hashtaggar, i den mån som människor använder öppna sekretessinställningar förstås. Än så länge är det ganska begränsat och Facebook brottas med detta. De kommer att fortsätta att bygga tjänster för att människor ska öppna upp sina profiler men det är tveksamt om det händer.
- Använd aktiva hashtaggar för större räckvidd. Förutom din unika hashtagg, kan du med fördel använda en hashtagg som hundratals andra snackar om, som till exempel #kaffe om du driver ett café. Då får dina uppdateringar från företaget en större spridning tack vare att taggen har sitt eget flöde som andra kaffeintresserade människor följer. På så vis når ditt budskap ut till människor som ännu inte har upptäckt ditt företag och Facebooksida.
- Delta i diskussionen så kan den bli hur stor som helst. Börja med att uppdatera statusar på Facebook-sidan med den nya hashtaggen, och var sedan aktiv och för dialogen framåt. Om det blir en debatt eller en diskussion där din hashtagg matas ut under ett par veckor kan det resultera i en trendande tagg och att ert varumärke får oanad spridning.