För att lyckas med sökmotoroptimeringen av din sajt måste du förtjäna besökarens förtroende, men även tänka på allt ifrån laddningstider till att skaffa rätt förebilder. Och gällande länkar till sajten så ger de bättre resultat än någonsin. Det är några råd från seo-experterna Christian Rudolf och Sara Andersson. Här avslöjar de sina bästa seo-knep - och varningar.


Christian Rudolf, frilansande seo-konsult:

1. Skriv rubrik och beskrivning som om det vore en adwords-annons
Så klart ska dina nyckelord vara med, men du måste locka till klick och det gör du genom att skriva copy som en annons. Du måste förtjäna besökarens företroende och genom bra copy kan du få fler klick oavsett om du är på första eller tredje plats i sökresultatet. Sökarna vill ha svar så fort som möjligt, så relevant som möjligt och de klickar på länkarna där nyttan verkar störst.

2. Investera i konvertering

Konkurrensen i Google ökar för varje dag som går. Kan man bygga en sajt som konverterar trafiken bättre, kan man betala mer för trafiken och därmed investera mer pengar i sökmotoroptimering än konkurrenterna. Därmed kommer man att vinna sökkriget på sikt. Det är viktigt att omgående bekräfta för besökaren att den kommit rätt, upprepa ditt budskap i rubriker och beskrivningar direkt på din sajt så att du håller användaren i handen hela vägen, det älskar de.

3. Färre internlänkar är bättre
Folk har för många länkar internt. Med färre internlänkar är det lättare att få stora sajter att ranka bättre och få fler sidor indexerade. Detta gäller speciellt stora e-handelssajter som har mycket internlänkar på indexsidan. Sök handlar om prioritering så rensa upp och tydliggör. Se sidan som ett skyltfönster och ta bort det som inte används. Folk har ett behov av att visa upp allt - visa upp det bästa.

Här är ett exempel på förändringen av indexeringsgraden vid färre internlänkar.

4. Skit i sociala medier
I alla fall, om du vill skapa dig en fördel i Google. Det är slöseri med tid i det avseendet. Sociala medier har andra fördelar men kan inte användas för att ranka din sajt.

5. Google älskar länkar

Google är en länkalgoritm och kommer så vara under en ganska lång tid framöver. Just nu är länkar bättre än någonsin. Har man bra processer för att få länkar till sin sida, har man en stark konkurrensfördel framför sina konkurrenter. Jobba på att få andra att länka till din sida.

6. Viktiga sekunder
Sajter måste vara snabba idag. Mobilen håller på att ta över internet allt mer men de flesta sajter tar fortfarande flera sekunder att ladda på en desktop. Faktum är att varje tiondel kostar e-handlarna pengar. Användarna lär sig vilka sajter som tar tid och ledsnar. Ledsnar de för fort hinner inte ens statistikscripten laddas och användarna registreras inte. Om allt annat är lika, ökar intäkterna när man förbättrar laddningstiden. Godkänt är under en sekund, bra är under en halv sekund.

Här kan du testa din egen sajt.


Även Sara Andersson, grundare av Search Integration poängterar vikten av att sätta sig in i vilket behov den som söker har, och har ytterligare råd att ge till den som vill öka sin synlighet i sökmotorerna:

7. Bestäm ditt syfte
Börja med att förstå din målgrupp och var de befinner sig på nätet, syftet med att driva in dem till din webbplats och var du vill att de ska landa på för sidor.

8. Mät dina sökord
Mät och utvärdera hur din trafik ser ut idag och om du har någon inkommande trafik på de sökord du vill optimera för så att du kan jämföra och ha en benchmark.

9. Övervinn tekniska hinder
Anlita en expert för en analys och för att förstå vilka tekniska hinder din webbplats möjligen har som behöver åtgärdas innan du kan börja sökoptimera innehåll, länkar och sociala kanaler.

10. Skaffa förebilder
Studera vilka som ligger på topp 10-listan i dag och analysera hur de har använt sökord och landningssidor.

11. Ha tålamod
Sökoptimering är ingen ”quick-fix”. Det är ett ständigt arbete med att säkerställa att din webbplats är synlig för sökmotorerna och att du alltid har rätt och kvalitativ trafik.

Vad ska jag se upp för?

1. Sökresultat i sökresultatet
– Det händer att websidor låter Google indexera deras sökresultat. Det är livsfarligt. I branschen kallas det pandamagneter och panda är ett filter man ogärna vill hamna i, säger Christian Rudolf.

2. Föregå med gott exempel
– Jag skulle aldrig anlita en sökkonsult som inte använder sina egna färdigheter eller produkter på sin egen sajt. Man går bara till restauranger där kocken äter sin egen mat, säger Christian Rudolf.

3. Var inte rädd
– Det är egentligen onödigt att tala om varningar. Det mesta är logiskt med sökoptimering om man bara har slutanvändaren i fokus. Det är viktigt att förstå att sökmotorn också vill att slutanvändaren och sökaren ska se bra saker och klicka sig vidare till relevanta träffar. Säkerställ att du arbetar med ren och enkel sökoptimering och implementerar relevanta söktermer i uppdaterat och bra innehåll så har du en rimlig chans att få bra och långvariga positioner och således kvalitativ trafik från sökmotorerna, säger Sara Andersson.

Fakta

Christian Rudolf, frilansande seo-konsult

Sara Andersson, grundare av sökoptimeringsföretaget Search Integration