Fritidsresor har jobbat med rörlig bild i sin marknadsföring och kommunikation i sju till åtta år. I dag ses en del av deras filmer, med resmålsmagasin som ”Lotties värld” i spetsen, av hundratusentals svenskar innan de bokar en resa.
– Vi tror stenhårt på rörlig bild och satsar mycket på det, säger Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson.
Utvecklingen inom marknadsföring i resebranschen rör på sig, bokstavligt talat. Hos Fritidsresor ser man direkta kopplingar mellan sina resmålsfilmer och hur försäljningen går.
– Absolut, det kan vi se. Senast jag tittade efter låg konverteringen bland dem som hade tittat på rörligt material 25 procent högre än bland dem som inte hade gjort det. Dessutom köper de som ser på rörligt material i regel 25 procent dyrare resor än de som inte gör det, säger Lottie Knutson.
Samtidigt är hon noga med att påpeka att det kan vara farligt att stirra sig blind på siffrorna utan att sätta in dem i sammanhanget.
– Det är klart att ju närmare du som kund är ett köp, desto mer fördjupar du dig i informationen vi har på vår sajt.
För Fritidsresor har det rörliga materialet blivit ett sätt att positionera sig på den tuffa resemarknaden.
– Vi vill visa vad vårt varumärke står för, vad som gör Fritidsresor unikt. Och då är rörligt oslagbart tycker jag, där kan vi verkligen få fram vad som skiljer oss från andra, säger Lottie Knutson.
Produktionen inkluderar rena reklamfilmer gjorda för tv-sändning, korta resmålsfilmer av informationskaraktär samt längre resereportage på runt tio minuter, ofta under ledning av Lottie Knutson själv i filmerna ”Lotties värld” eller av kändisar som Pernilla Wahlgren, Melker Andersson, Kjell Bergqvist och Sarah Dawn Finer.
– Filmen vi gjorde med Pernilla Wahlgren i Thailand är vår mest populära, den har setts över en kvarts miljon gånger, säger Lottie Knutson.
”Lotties värld”-filmerna har blivit något av signumet för Fritidsresors satsning på rörlig bild. Till dags dato har det blivit cirka 25 filmer.
– Men vi känner väl att det konceptet börjar bli färdigt nu, vi jobbar på att hitta nya format och former.
Ett område fritidsresor tänker satsa på framöver är användargenererat rörligt material.
– Vi ska på något sätt låta våra kunder och medarbetare börja tipsa om trevliga hotell, kaféer och liknande. Men vi jobbar fortfarande med att få till det rent tekniskt och förvaltningsmässigt.
Fritidsresor har sedan en tid börjat komplettera en del pressutskick med videoutskick.
– Lika gärna som att vi i våra pressreleaser lägger in ett par skrivna citat som medier kan använda, lägger vi nu in ett par kommentarer som spelats in framför kamera och kan användas på samma sätt, säger Lottie Knutson.
Reaktionerna har dock hittills varit högst blandade.
– En del har reagerat väldigt negativt, vilket jag tycker känns gammaldags. Tidningar har länge använt sig av skrivna citat från pressreleaser, jag ser inte vad skillnaden skulle med ett filmat.
… Fritidsresors satsning på rörlig bild
Antal filmer som producerats: Över 300.
Antal tjänster vikta åt produktionen: 1,5 plus kapacitet som köps in externt.
Antal tittningar på ”Lotties värld”: "Runt 15 000 – 20 000 per avsnitt, men många avsnitt är fortfarande färska så siffrorna fortsätter att stiga".