Många företag har redan börjat använda Instagram som marknadsföringskanal genom bilder och tävlingar. Bildtjänsten, som köptes upp av Facebook i april förra året för en miljard dollar, satsar nu precis som ägarbolaget på annonser. De nya formaten planerar man att lanseras inom ett år, säger anställda i Instagram-teamet till Wall Street Journal. Men Emma Blom, vd på sociala medier-byrån Patchwork, tror att det blir mycket tidigare än så.

– Det är en naturlig följd av att Facebook köpte Instagram. Det kom inte som en överraskning. På den svenska marknaden lanserar många företag redan sina kampanjer på Instagram, det är billigt och enklare än på Facebook. Det är naturligt att Instagram svarar på det genom att vilja ta betalt, säger Emma Blom.

I samband med Facebooks senaste kvartalsrapport, som presenterades i juli, meddelade vd:n Mark Zuckerberg att man förväntar sig att tjäna stora pengar på Instagram i framtiden.

Men vad innebär förändringen för användarna och de företag som vill använda Instagram som marknadsföringskanal? Annonsernas utformning och om och hur de kommer dyka upp i bildflödet eller ej är fortfarande oklart, men kan innebära stora skillnader jämfört med utseendet i dag där användaren väljer vad som visas i sitt flöde. Emma Blom spår att det troligaste sättet som Instagram kommer att göra detta på är genom att utöka tjänsten med en utvecklad ”newsfeed” liknande den på Facebook.

Instagram passerade nyligen 150 miljoner användare och runt 1,2 miljoner av dessa är svenskar. Emma Blom menar att Instagrams nyhet är en negativ utveckling ur ett användarperspektiv. Hon tror inte att användarna kommer att fly, däremot att användningen kommer att förändras.

– Det kommer ställa högre krav på marknadsförare, det är lätt att göra fel med kampanjer i sociala medier. Företagen måste fundera på hur man vill framställa sitt varumärke visuellt. Något som inte fungerar i sociala medier är att ge en för tydlig köpsignal eller att spamma. Det retar gallfeber på användarna.

Generellt efterfrågar hon högre kvalitet på bildmaterialet.

– Jag välkomnar det både som användare och marknadsförare. Det blir superspännande att se hur de här plattformarna kommer att utvecklas.

För den som vill marknadsföra sig visuellt har Emma Blom flera rekommendationer:

  • Koppla ihop Instagram med Facebook.
  • ”Content is king” blir ännu tydligare. Du behöver en tydlig strategi och måste kunna svara på frågan varför folk ska följa dig. Det kan vara alltifrån att få inspiration eller tillgång till något som inte finns någon annanstans.
  • Få ditt innehåll att likna det bästa innehållet från de som du själv väljer att följa. Men det är en utmaning.