– Vi såg att trafiksiffrorna från mobila enheter började växa aggressivt och gjorde en förstudie för ett och ett halvt år sedan. I takt med att trafiken ökade nästan explosionsartat startade vi ett projekt för att ta fram en ny mobilsajt då vi behövde större möjlighet att snabbt påverka innehållet i de mobila kanalerna, säger Joakim Svensson, redaktionell chef för mobila plattformar på Expressen.
Hur har mottagandet varit?
– Det har varit överväldigande positivt. Enligt läsarna har den en mer tilltalande ’läston’ än tidigare och fungerar bra på alla enheter. Vi är jättenöjda med produkten och hur den mottagits och har inte behövt skruva särskilt mycket i efterhand. Men detta är bara en första version, vi jobbar ständigt med att förbättra mobilsajten, säger Joakim Svensson.
En av de stora förändringarna jämfört med den gamla mobilsajten är att redaktionen nu har tillgång till mobilsajtens innehåll via ett cms. Det skapar möjligheter att kunna arbeta bättre med innehållet och göra förändringar mycket snabbare än tidigare. Den nya sajten har tagits fram i samarbete med designbyrån Fjord, som har haft ett tufft uppdrag framför sig.
– Det har varit en väldigt kul, men också utmanande designprocess då det var mycket som skulle hinnas med på kort tid. Det har inte funnits utrymme för velighet och inställningen har varit att allting går att ändra. Expressen har haft en tydlig bild av vad de vill uppnå, men har samtidigt lyssnat på våra argument och tillåtit oss att få igenom saker som vi önskat, säger Jonas Höglund, service design lead på Fjord.
Tanken bakom den nya mobilsajten är att hitta Expressens formspråk i mobil version och i förlängningen hitta ett formspråk för samtliga digitala kanaler. Målet har varit att få mer svärta och tyngd för att engagera och beröra läsarna, samtidigt som innehållet ska vara lättläst och snabbtillgängligt.
– Den nya mobilsajten är betydligt mer lik webbsajten utifrån hur den är uppdelad och strukturerad. Men framförallt är det är storyn som ska stå i fokus, säger Jonas Höglund.
Joakim Svensson, ansvarig för mobila plattformar på Expressen, beskriver samarbetet med Fjord som intensivt.
– Det har varit ett mycket tätt samarbete där vi har velat mobilisera Expressens DNA som är tydligt förankrat i den tabloida formen. Fjord har jobbat kreativt kring detta och vi har kommit med konkret feedback, det har varit mycket samspel mellan två olika världar i utvecklingsprocessen, säger Joakim Svensson.
Bland de nya funktionerna på mobilsajten märks bland annat fliken ”Senaste Nytt” i sidhuvudet där de senaste nyheterna samlas och ”Dina Nyheter”, en tidslinje som kopplar ihop relaterat innehåll, till exempel en story som utvecklas över tid.
– Målet med ”Dina Nyheter” är att få användarna att vilja tillbaka flera gånger per dag. Sajten har också moderniserats mycket med swipe-puffar och interaktiv design. För att öka läsvänligheten har vi valt en off-white bakgrund som passar för mindre skärmar och dessutom tagit fram ett helt nytt typsnitt till rubrikerna som heter Expressen Siri, framtaget av Göran Söderström på Autodidakt, säger Joakim Svensson.
Även förbättrade möjligheter till att se på tv-klipp och lyssna på podcasts direkt i mobilsajten har varit en viktig del i nya mobilsajten.
– Tv i mobilen rör sig kraftfullt framåt. Vi ser att användarna tittar mer och mer på tv i mobila enheter och trafiken ökar ständigt och ganska kraftigt just nu, säger Joakim Svensson.
Expressen har i dagsläget mellan 875 000-950 000 unika besökare i veckan på mobilsajten och huruvida den nya sajten rår på största konkurrenten återstår att se.
– Vi är väl medvetna om att Aftonbladet är marknadsledare, men vår avsikt är att fortsätta utmana på flera håll och det här är ett ytterligare steg i ledet, säger Joakim Svensson, redaktionell chef för mobila plattformar på Expressen.