– Vi tycker det är jätteviktigt att kunna få ut våra produkter i ett annat sammanhang och kunna visa upp dem på nya spännande sätt. Många av våra produkter är tillåtande för att till exempel målas om eller att göra om på andra sätt, säger Tina Björeman, pr-ansvarig för sortimentet på Ikea.
Även om det handlar om bilder på Ikea-produkter är Livet Hemma något annat än till exempel Ikea-katalogen.
– I katalogen handlar det mer om att visa upp funktion och hela rum. Hur man kan möblera i en större kontext. Men vi kan gå lite närmare och ta tajtare bilder som visar mer detaljer. På bloggen handlar det om hur man kan göra för att skapa ett mer personligt hem.
På sajten Livet Hemma finns också en avdelning där konsumenter kan dela med sig av sina bilder och tips.
– Vi vet att det är många som vill ha inspiration från Ikea. Det är det vi vill leverera. Vi får också mycket positiv respons tillbaka. Det är verkligen en dialog.
Enligt Tina Björeman har bloggen fått mycket uppmärksamhet även internt och andra delar av verksamheten har velat använda bilderna och materialet.
– Det är många, både kunder och internt, som upptäcker produkter hos oss som kanske faller bort i katalogen eller på varuhusen. Vi får också till exempel förfrågningar från inredningstidningar som vill använda våra bilder.
Enligt Tina Björeman kan hon och kollegorna se ganska tydligt vilka typ av material som uppskattas mest av mottagarna.
– Smarta tips på hur du kan göra dina Ikea-möbler mer personliga är väldigt omtyckta. Ett annat exempel på material som blir uppskattat är när vi går väldigt nära och fotograferar ett material som till exempel gjutjärn. Vi gör det väldigt detaljrikt och passar också på att sprida kunskap om materialet och leverera bra texter.
Materialet på Livet Hemma har gett eko även utanför Sverige. Konceptet för Livet Hemma har sedan starten i Sverige också exporterats till flera andra Ikea-marknader.
– Det kändes naturligt att starta en blogg för att visa Ikea på ett nytt och spännande sätt just i Sverige där intresset för hemmet och heminredning är så stort. Jag tror att det beror på att det är så kallt klimat här stora delar av året så vi tillbringar mycket tid hemma och umgås i våra hem.
För att utvärdera arbetet tittar Ikea på trafiksiffror, hur inläggen sprids i bloggvärlden och på sociala medier samt på hur många medlemmar man har på forumet och hur aktiva de är.