I juni meddelade Facebook att företaget hade inlett ett förändringsarbete med avsikt att förenkla deras verktyg för annonsering. Nu har uppdateringen av verktyget släppts och ska enligt Facebook göra det lättare för företag att köpa och mäta effekten av annonskampanjer på det sociala nätverket. Framförallt ska förenklingen locka de mindre företagen, där många upplevt det gamla systemet med 27 annonsformat som alltför omständigt.

"Vi genomför dessa förändringar så att marknadsförare kan fokusera på det som är viktigast för dem: att generera affärer för sin verksamhet", skriver Facebook på sin blogg.

Facebook kallar det nya annonssystemet för "målbaserat annonsinköp och rapportering", där startpunkten för ett kampanj är att annonsköparen anger kampanjens mål, till exempel att få fler likes på sin Facebook-sida eller driva trafik till sin sajt. Utifrån det angivna målet ger Facebook rekommendationer för vilken annonstyp som kommer att ge önskat resultat.

För att kunna mäta effekten av en annonskampanj har även Ad Manager-verktyget fått ett ansiktslyft, där annonsören nu kan se resultatet av en kampanj i förhållande till angivet mål. Om tanken med din kampanj är att få mer länkklick till företagets hemsida visar Ad Manager hur många länkklick kampanjen genererade och vad kostnaden per klick blir.

Ytterligare en nyhet med det uppdaterade annonsverktyget är att annonsörerna nu även kan bestämma var deras annonser ska synas - i nyhetsflödet på mobilsajten, i nyhetsflödet på vanliga sajten eller i annonsfältet på webbsajtens högra sida. Möjligheten för annonsören att själv bestämma annonsernas placering ska underlätta att skräddarsy annonsens innehåll utifrån var den kommer synas. Om inte annonsören anger annonsernas placering kommer Facebook automatiskt placera dem där de bedöms ge störst effekt.

Fakta

I det nya verktyget anger annonsköparen vad målet med kampanjen är. Utifrån en undersökning med marknadsförare har Facebook förbestämt följande 8 mål.

  • Driva klick till din sajt
  • Öka konvertering på din sajt
  • Skapa engagemang kring inlägg
  • Få fler likes på din sida
  • Få fler att installera en app
  • Skapa engagemang kring en app
  • Nyttja olika erbjudanden
  • Marknadsföra ett event