12 steg till att komma igång

  1. Upprätta en att göra-lista
  2. Dela upp stora uppgifter i mindre, så att de inte tar mer än mellan tio minuter och en halvtimme att utföra.
  3. Bestäm när sakerna ska göras, tagga uppgifterna med en tid.
  4. Bestäm var saker ska göras, tagga uppgifterna med en plats.
  5. Tagga allt du ska göra med @ärende, @i dag, @hemma, @jobb och så vidare.
  6. Fixa en inkorg att lägga alla inkommande uppdrag i, skapa till exempel ett dokument eller ladda ner ett program som hanterar GTD.
  7. Märk alla uppgifter så snart de dyker upp, men sortera dem inte.
  8. Gå igenom inkorgen en gång per dag. Dela då upp stora uppgifter i mindre, tagga allt och sortera i olika projekt.
  9. Gå igenom inkorgen en gång per dag för att göra en att göra-lista för dagen.
  10. Gå igenom alla projekt en gång per vecka för att se vad som har blivit gjort.
  11. Mata in återkommande uppgifter i kalendern.
  12. Titta över det som ständigt återkommer på att göra-listan, går det att förändra uppgiften så att den blir gjord?
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

»Taskpaper till Mac, Iphone och Ipad. En textredigerare som synkroniserar med gratistjänsten SimpleText.ws.

»Simplenote. För dig som nöjer dig med råa textfiler är Simplenote ett utmärkt alternativ. Dels finns det en utmärkt app till Iphone och Ipad, dels finns det en mängd program samt webbläsartillägg som pratar med webbtjänsten.

»Evernote. Snarlik Simplenote, men med stöd för mycket mer än textfiler. Den kan dessutom skapa ordentliga att göra-listor.

»Omnifocus. Ett populärt Mac-program för GTD med tydliga inkorgar och projekthantering.

»Things, Remember the Milk, Awesome Note. Det finns många appar som kan hjälpa dig att få saker gjorda.

»E-post. Inkorgen kan vara ett GTD-verktyg, särskilt med hjälp av tillägg. David Allen säljer exempelvis ett program till Outlook och Gmailanvändare kan använda etiketter (labels).

»Inbyggda att göra-listor. Glöm inte bort de inbyggda att göra-listorna. I Windows hittar du listan i Outlook, till Mac finns de i Ical. Google har Tasks, som fungerar i både Gmail och Google Calendar.