Rösterna drunknar i sorlet under lunchrusningen på Berghs School of Communication, som ligger på Sveavägen i centrala Stockholm.

Det är inte alltid så lätt att prata på beställning om nutiden och framtiden som man egentligen inte vet något om. Men studenterna Lars Lundberg, Regina Norrstig och Tobias Lundqvist vet vad de ska säga. Och diskussionen om utbildningen, jobbmöjligheterna och vad de vill tar olika vägar med stickspår kring hur byråvärlden fungerar och hur de skulle vilja att den fungerade.

Studenterna är inte överens om allt, men alla tre vet att de vill jobba på byrå när de blir klara i maj i år.

– Fråga mig igen om några månader så kanske jag har hamnat på kundsidan ändå, säger Lars Lundborg, som går den ettåriga utbildningen Marknadskommunikation.

Han har precis kommit hem från en två veckor lång praktik i London på byrån Wednesday, en plats han lyckades få via en kontakt.

– Jag har jobbat på företagssidan och det känns mer spännande att jobba på byråsidan. Man slipper vardagsgrejerna, det är roligare att hjälpa till att göra en förändring, säger Regina Norrstig, som läser den ettåriga utbildningen Interactive Communication, och precis har praktiserat på byrån Jung von Matt i Stockholm. Det är en tysk byrå som bland annat är känd för sin kampanj ”Mini get away”, där stockholmarna jagade en bil på stan.

De flesta i Regina Norrstigs klass vill jobba på byrå, visar en undersökning de genomförde alldeles nyligen.
– Vi pratar ständigt om var vi vill vara, i vilket sammanhang och med vilka typer av människor, säger hon.

– Det är nu i utbildningen vi ska sy ihop våra portfolios och styra dem mot en byrå. Jag försöker se vad det är en byrå söker som jag kan tillföra, säger Tobias Lundqvist, klasskamrat med Regina Norrstig på Interactive Communication, och som praktiserade på den lilla byrån Wiley & Partners i Stockholm.

– De flesta innovationer har hittills skett på byråsidan, men jag tror att det är något som kommer att förändras. Bara att företag startar egna avdelningar för sociala medier visar att det är en förändring på gång. Jag tror att de större företagen på sikt kommer att starta egen byråverksamhet för att skapa någon form av enhetlighet internt, säger Lars Lundberg.

– Det kommer också att finnas krav på att företag ska bli bättre beställare av digitalt innehåll, säger Tobias Lundqvist.

De ser alla tre en tydlig trend mot att byråerna erbjuder full service med allt från tryckt till digitalt innehåll.

– De flesta föreläsare vi har säger att de har varit en traditionell byrå, men att de går mer och mer mot att bli en helhetsbyrå. Det känns som en trend, men jag tror att det kan gå tillbaka och bli mer nischat igen, säger Lars Lundborg.

– Drömbyrån för mig är den som bygger på den digitala logiken, men inte marknadsför sig som en digital byrå utan jobbar i alla kanaler, säger Regina Norrstig.

– Det är grymt att byråerna har helhetslösningar. Inte bara för att de kan erbjuda alla tjänster man förväntar sig utan också för att de kan ge lösningar man inte förväntar sig. Kanalerna flyter samman också. I dag kan tv-reklam till exempel flyta ihop med en digital kampanj, säger Tobias Lundqvist.

– Sedan kommer alltid spetskompetens att finnas ändå, lägger han till.

Utbildningarna som Tobias Lundqvist, Regina Norrstig och Lars Lundberg går på Berghs är idédrivna och man pratar mycket om kampanjer och tävlingar, som Cannes Lions.

– I vår klass handlar det mycket om tävlingar, ny teknik och appar. Vi vill helst veta nu vad som kommer att bli det nya om två år, säger Regina Norrstig.

– Ibland är det nästan så att vi ligger lite väl långt fram för vårt eget bästa, säger Lars Lundberg och syftar på att det som företagen funderar på just nu inte är det man diskuterar på skolan.

Tobias Lundqvist tycker att byråerna ligger i framkant och startar interna entreprenörsgrupper för att utveckla idéer. Han menar att det pratas om ”de kreativa galna svenskarna” i andra länder.
– Jag tror att det har mycket att göra med att vi har platta organisationer, att man kan gå direkt till den kreativa chefen och bolla idéer och att man bjuder in receptionisten till mötet. Att man inte sätter filter på det som är spännande och nytt genom hierarki.

Tobias Lundqvists plan är att bli kreatör på en byrå och han tror att vägen fram är att hela tiden ta för sig.
– Jag vill gärna jobba med människor som är mycket duktigare än vad jag är.

Han använder uttrycket ”man ska se till att vara den svagaste länken i kedjan” och tycker att det är en bra taktik om man vill bli duktig på det man gör.
– Man behöver inte alltid vara bäst i klassen, säger han.

Tobias Lundqvist har redan tagit fikor med flera kreativa chefer på byråer och menar att det fungerar att mejla dem och föreslå en träff.
– De är väldigt generösa med sin tid, säger han och de andra instämmer.

Studenterna resonerar kring att hela värdet i en byrå ligger i att de har duktiga kreatörer och strateger och att det är nog därför byråerna tar sig tid att träffa studenter. Och de tror alla tre att de har mycket att bidra med när de är klara.

– Jag tror att vi har stora möjligheter att få bra jobb och att det handlar mer om att bestämma oss för vad vi vill göra. Det är den kaxiga jag som säger det. Men jag är lite av en underdog och vill gärna hamna på en liten byrå, säger Regina Norrstig.

På en lite mindre byrå tror hon att hon skulle få mer utrymme och praktiken på Jung von Matt gav en försmak av hur det är att ha en roll där hon kan förändra saker. Just förändring är den stora drivkraften för jobbsökandet, men också vilka personer hon kommer att jobba med.
– Ens jobb är ens liv, därför är människorna väldigt viktiga.

Fakta


Läser: Marknadskommunikation, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Har jobbat med projektledning för tidningar och sajter i Stockholm.
Vill bli: Strateg eller planner på en byrå, med fokus på affärs- och kommunikationsutveckling för olika varumärken, gärna på en internationell byrå.
Ålder: 27 år
Så bygger han sitt personliga varumärke: Jag försöker främst låta mitt arbete stå för sig självt, men försöker också träffa så många intressanta människor som möjligt för att få kontakter och höra deras åsikter. Allt man gör kommunicerar det egna varumärket. Kollegor och vänner är det bästa mediet för att sprida det vidare så jag försöker vara den trevliga prick jag är.


Läser: Interactive Communication, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Examen i företagsekonomi, jobbat med marknadsföring och projektledning för bland andra Svenskt Rockarkiv, Popkollo och Hultsfredsfestivalen.
Vill bli: Planner på en byrå, har inte bestämt sig för om hon vill göra praktik eller börja jobba direkt, och om hon vill utomlands eller stanna i Sverige.
Ålder: 25 år
Så bygger hon sitt personliga varumärke: Jag spenderar mycket tid på Twitter med att prata med intressanta människor och även genom att befinna mig i sammanhang som intresserar mig såsom Wp-bar, Geek Girls och SSWC. Tanken är också att blogga, men det hinns inte riktigt med just nu.


Läser: Interactive Communication, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Har drivit ett filmproduktionsbolag i Malmö.
Vill bli: Kreatör på en byrå som ligger i framkant inom interaktiva lösningar, gärna en byrå dit han känner sig lite rädd för att gå.
Ålder: 26 år
Så bygger han sitt personliga varumärke: För mig är min portfolio det viktigaste verktyget för att bygga mitt varumärke. Bloggande, Twitter, Linkedin och liknande tjänster hjälper mig en liten bit på vägen, men i slutändan handlar det om vad man har gjort och vad man kan göra. Där är min portfolio bästa redskapet för att visa det.