För att verkligen sätta fart på karriären inom den digitala branschen krävs det att du kartlägger din kompetens, lär dig använda ditt kontaktnät på bästa sätt och framför allt att du är aktiv i ditt arbetssökande.

Sverige är känt för att ligga i framkant när det gäller det digitala, vilket gör oss eftertraktade utomlands. Men även på hemmaplan finns en enorm efterfrågan på kompetens.

Camilla Wänström driver företaget Trib som rekryterar seniora kommunikatörer, projektledare och strateger. Hon berättar att det tidigare främst var byråerna som sökte folk men att man nu ser en mycket tydligare trend där kundsidan vill ta in kunskapen på företaget.

– Förut var det mer rörigt, men nu har företagen blivit bättre på att veta vilken kompetens de behöver ta in. I dag har företagen skaffat sig mer kunskap och landat lite i hur man ska organisera sig gällande det digitala, även om de har en bit kvar, säger hon.

Första tipset från Camilla Wänström till den som vill ta steget vidare i karriären och bli attraktiv inom den digitala branschen är att ta reda på vad det är man verkligen vill jobba med.

– Du kanske redan har inriktat dig mot något inom det digitala, men du måste inte fortsätta på samma bana. Ta reda på vad du är duktig på i stället för att tänka på var någonstans du skulle göra ett bra jobb. Kartlägg din egen kompetens.

När du har kommit underfund med vad du vill göra är det dags att ta tag i kontaktnätet, vilket är det andra tipset.

– Det är bara en minimal del av alla jobb i den digitala branschen som läggs ut eller ens blir officiella. De allra flesta jobben rekryteras genom kontakter. Det kan till exempel vara personer du har gått i skolan med, någon som du tidigare har jobbat tillsammans med eller känner genom bekanta, som tipsar om och rekommenderar jobb, säger Camilla Wänström.

Hon betonar också vikten av att hålla sig uppdaterad inom teknik och trender. Så hennes tredje tips är att skaffa sig mer kunskap.
– Vidareutbilda dig. Då menar jag inte att du ska skaffa dig en helt ny utbildning, men det finns massor av intressanta kurser, seminarier, föreläsningar och kortare utbildningar.

Ett jättebra sätt att hålla sig uppdaterad på, men även ett sätt att bredda sitt nätverk i branschen, ­säger hon.

Fjärde tipset är att lägga upp en detaljerad profil på Linkedin.
– De flesta headhunters och företag gör sökningar där. Lägg upp ett cv eller en genomarbetad profil och se till att gamla kollegor och andra ­rekommenderar dina jobb, säger Camilla ­Wänström.

Femte tipset är att ta kontakt med rekryterare som hon själv, som är verksam inom branschen.

Sist men inte minst, för att bli riktigt attraktiv ska du vara proaktiv, menar Camilla Wänström. Vissa koncentrerar sig på att skriva ett perfekt cv, men det är viktigare att du är aktiv och tar kontakt med den som rekryterar.

– Man ska alltid ta kontakt med den som har hand om rekryteringen på företaget, ringa upp och presentera sig själv och inte bara skicka ett cv och sedan vänta på svar. Det viktigaste är att du själv tar tag i och är aktiv i ditt arbetssökande.