När det blir stökigt i trafiken vid Sofia ­skola i Stockholm eller när det har hänt en olycka på Blasieholmen i samma stad räcker det med en tweet för att nå signaturen IGchefen på Södermalmspolisens ingripandesektion.

– Vi har precis upptäckt sociala medier, så Twitter är lite trial and error för oss, skrattar Peter Ågren, som är IGchefen.
– Att vi inte har gjort det här tidigare kan jag inte ge ­någon bättre förklaring till än att polisen är konservativ och kanske inte så nytänkande.

En vanlig dag på jobbet gäller det för Peter Ågren att snabbt ta reda på hur föregående natt och kväll har varit och om något ska följas upp arbetsmiljömässigt, samt att ta hand om praktiska frågor som rör personal, inköp och utbildningar. Twitter var till en början tänkt att användas som en kommunikationskanal mellan poliser, men det ­utvecklades snabbt till att bli en väldigt bra service för allmänheten.

– Media öppnar ofta bara unkna källare och vindsluckor där något har gått snett. Journalister har inte möjlighet att skriva om allt eftersom de på grund av regler inte får följa med oss på jobbet. Det är synd och ibland direkt fel.

Men Twitter och Facebook ger polisen möjligheten att öppna ett fönster in till sitt vardagliga arbete.
– Jag kan skriva vad jag vill, utifrån vad som är lämpligt för organisationen. Jag kan redogöra för vilka problem och utmaningar vi har, både det som är tungt och jobbigt och det som är dråpligt och kul.

Peter Ågren berättar att det finns de som aldrig tycker att det arbete som polisen gör är bra, men att den stora massan verkar vara positiv till twittrandet.

– Ytterst är vi en polis som jobbar för allmänheten och då är det bra att man genom sociala medier kan höra av sig direkt till oss. Har det till exempel begåtts ett brott och man kan få informationen i direkt anslutning snabbare det på arbetet.

Peter Ågren har fler idéer om hur man kan utveckla polisens närvaro i sociala medier. Utmaningen är att lära sig mer och koppla på fler funktioner så att kommunikationen mellan medborgare och polis blir bättre. I framtiden skulle han vilja se att man slapp kontakta polisen via telefon.

– Jag har ungefär 11 000 följare, vilket bara det känns stort, men jag skulle vilja ha 11 000 följare bara på Södermalm så att vi kan använda sociala medier mer för dem som bor i området där vi verkar.