Beslutet har landat, men hon är ändå inte helt ­bekväm med att lämna sammanhanget hon varit i, det medger hon. Frågan Lisa Knutsson Amatiello får gång på gång, ”Vad ska du göra nu?”, är kravfylld och kittlande. Men längtan ­efter att få bidra till ­förändring i ­andra organisationer lockade mer än att stanna kvar på Digitas.

Lisa Knutsson Amatiello har varit ledare i 12 år. Två dagar innan Internetworld träffar henne har hon formellt gjort sin sista dag som vd på den digitala kommunikationsbyrån Digitas. Vad hon ska göra nu är inte oklart, men ännu inte klart.

– Jag kom till en punkt där jag kände att det var dags för mig personligen att vara i nya sammanhang och där det var dags för Digitas att lämna över till en ny ledare. Det var bra timing att lämna för båda parter.

Trots att det har gått kort tid sedan hon slutade säger hon att den här intervjun har tvingat henne att zooma ut lite och reflektera.
– Vad hade jag sagt om vi hade pratat om två ­månader?, frågar hon sig själv.

Lisa Knutsson Amatiello har varit inställd på att sluta i ett halvår och lämnade den operativa vd-­rollen redan för en månad sedan. Den sista tiden på Digitas har hon ägnat åt att lämna över till den nya vd:n och avsluta en kampanj hon varit involverad i.

Nu finns energin där inför det nya och okända.

– Det var jag som sa upp mig. Det började med exi­stentiella tankar kring att jag ville pröva nya sammanhang och det är nog kärnan till varför.

De nya sammanhangen har börjat med att boka in möten med personer i branschen. Just i dag ­jobbar Lisa Knutsson Amatiello från Dieselverkstaden i Sickla utanför Stockholm. Här har hon suttit ibland den senaste månaden och arbetat och tänkt.

Planen är att hon ska konsulta för organisationer som vill utveckla sitt ledarskap och sin organisation. För det har Lisa Knutsson Amatiello erfarenhet av. Från 2000 var hon vd på dm-byrån (direkt marknadsföring) 1.1.3, som då var en del av A-com och systerbyrå till medie­byrån Starcom. Vd-jobbet fick hon för att hon var en driven projektledare och hon jobbade med att ställa om 1.1.3 i takt med att marknaden förändrades efter it-kraschen.

– Det gick väldigt bra för oss hela tiden. Vi blev topp tre i Årets byrå tre år i rad. Vi var specialiserade på crm (customer relationship management) och dm och för oss var det en självklarhet att utvecklas digitalt. Det hade vi med oss när vi bytte namn till Digitas.

2008 fusionerades 1.1.3 med webbyrån Joy och bildade Digitas. Då var de 30 medarbetare, i dag är de 12. Rubrikerna då sa att Digitas vågade satsa i lågkonjunktur, men resultatet blev ändå att flera personer fick gå.

– Vi hade stora kunder som Swedbank, Eon och If och konjunkturen påverkade dem. Därför fick vi ställa om i verksamheten mycket fortare än vad vi hade räknat med. Behovet av digital kompetens var stort, men för dm och traditionell reklam, som vi också jobbade med, fick vi snabbt dra i handbromsen, berättar hon.

Tvärniten i företagens marknadsföringsbudgetar för byråsamarbeten sved för Digitas. Samtidigt behövde Lisa Knutsson Amatiello hitta nya digitala förmågor. Hon tycker själv att de ändå lyckades ställa om snabbt.

– Beslutet att etablera Digitas var fortfarande rätt, säger hon.
Det är någonstans i den omställningen som Lisa Knutsson Amatiello tror att hon kan hjälpa andra ­företag. Hur byråer och köpare ska hantera den snabba, digitala utvecklingen, förändra sina varumärken och förstå hur man som ledare ska få sin ­personal att leva upp till de nya förutsättningarna.

Inför etableringen av Digitas jobbade teamet i ett år med att förändra erbjudandet och den interna strukturen. Enligt Lisa Knutsson Amatiello var personalen i allra högsta grad involverad i det arbetet.

– Även om det är en naturlig förändring som alla förstår logiskt finns det alltid ett motstånd till förändring. Otryggheten i hur den påverkar den ­anställda personligt är alltid en oro.

Hon sade upp personal i två omgångar, under våren och hösten 2009.

– Det gäller att vara så tydlig och transparent som möjligt och lyssna till vad som händer i organisationen när förändringarna kommer. Medarbetare ska kunna ställa vilka frågor som helst. Den tryggheten ska finnas där.

Parallellt med uppsägningar och åtstramningar jobbade företaget med sin vision.

– Det var verkligen lärorikt att både jobba med visionen, hitta bra kompetens och uppmuntra dem som var kvar. Parallellt med att säga upp folk och att driva Digitas framåt, säger hon.
Det var en svår uppgift.

– Ingen sådan förändring går smärtfritt, men jag tycker att vi lyckades hålla motivationen i erbjudandet. Digitas hade rätt personer. Man måste vara öppen och ödmjuk för att kunna fortsätta ­verka under de förutsättningarna.

Det är här Lisa Knutsson Amatiellos starka övertygelse om den lyssnande ledaren kommer in. ­Något hon återkommer till flera gånger.

– När personalen inte får vara med i förändringen fattar de inte varför den ska till. Varför ska personalen engagera sig i något om ledningen ändå inte lyssnar?

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

... digitala medier: ”Jag använder det som är funktionellt och underhållande. Läser tidningen, kommunicerar via Facebook, mejl, sms, Linkedin, tittar på tv digitalt och läser planner-bloggar. Jag är ”Facebook-addict”, men jag är försiktig med hur privat jag är eftersom jag har varit chef. Jag tror att det kommer att förändras, med generationen som har växt upp med Facebook, mot att man blir mer öppen.
Jag har gjort ett försök med Twitter en gång, men det blev inget. Jag följer inte Twitter heller, jag tycker att det är ointressant. Folk som slänger sig med åsikter hit och dit, dessa tyckare igen, men jag kanske bara inte har hittat ­någon som jag tycker är intressant. Jag har behov av att fördjupa mig i saker och Twitter motverkar det.”

… beslutet att lämna vd-rollen på Digitas:
”Jag är stolt över mig själv, att jag fattade beslutet och jag har fått reaktioner från andra, att jag är modig och att de har tänkt på att göra samma sak. Jag ser verkligen fram emot att få tid för att reflektera.”

… humor och ledarskap:
”Jag gillar att garva med mina kollegor, gör jag inte det så mår jag inte bra. Både med kunder och med kollegor. Det får inte bli för allvarligt. Blir det för ­allvarligt blir det inte effektivt. Jag tror att det hämmar kreativitet. Humor och glädje förlöser.”

… att leda i förändring:
”Förändring tar tid. Det är inte ett projekt utan något som pågår konstant. Min svaghet, och det jag tror är utmaningen för alla ledare i en sådan process, är att man själv är en så tydlig del i förändringen samtidigt som man ska kunna stötta processen. Det jag gjorde bra med Digitas förändring var att jag tog tid till att involvera med­arbetarna. Vi ägnade mycket tid åt att prata om det som gick bra och det som kunde gå åt helvete. Det gäller att hitta motståndet och jobba med de frågorna. Utmaningen för mig var också att själv vara två steg framför och prata om Digitas vision och samtidigt vara lyhörd för var medarbetarna befann sig i processen.
När förändring inte lyckas är när ledningen ­bestämmer och verkställer.”

Är: Konsult inom ­ledarskaps- och organisationsutveckling.
Vd-bakgrund: Sedan 2000 vd för DM-byrån 1.1.3, som 2008 gick över i Digitas.
Ålder: 42 år.
Familj: Man och fyra barn.

Den 30 maj anordnas Internetworlds event Webbdagarna i ­Luleå. Det blir en heldag med inspirerande föreläsningar om webbens alla affärsmöjligheter. Läs mer om program, talare, lokal med mera och anmäl dig här på Webbdagarna.se.