SILICON VALLEY Det är tidig morgon och Evernotes vd Phil Libin tar vårt samtal i sitt hem, nära kontoret i Redwood City. Han har ännu inte rest härifrån i år, vilket är något slags rekord, säger han. Målet är att dra ner på resandet, från 20 veckor förra året till åtta veckor i år. Han testar också att använda så kallade teleprecense-robotar för att ändå kunna vara närvarande på andra kontor.

I dagarna rullar Evernote, som är en anteckningstjänst i datorn, på webben och i mobilen, ut sina företagsfunktioner till 26 nya länder i Europa. Ett är Sverige, där 365 000 av de 50 miljoner användarna finns. Själva lanseringen av Evernote Business gjordes i december, men det har utvecklats och testats internt under två år.

– Allt vi bygger gör vi för oss och är något vi själva vill använda. Vi tror att det är det bästa sättet, för då kan man vara ärlig med om det är bra eller inte, säger Phil Libin.

Evernote har 290 anställda och han menar att de nya företagsfunktionerna är till för små- eller medelstora företag, eller för små team i stora företag.
– Vi planerar att förbättra tjänsten för större företag, och när vi har 10 000 anställda då får vi anpassa det till oss. Men så blir det inte på några år, säger Phil Libin.

2 000 företag är hittills anslutna till Evernote Business, och ungefär hälften av användarna är nya. Tjänsten kostar 85 kronor i månaden per användare, och man betalar månadsvis eller årsvis för så många användare man vill ha. Vilka som har tillgång till tjänsten administreras i ett gränssnitt för it-avdelningar.

I priset ingår Evernote Premium, med två gigabyte utrymme i månaden och alla funktioner som finns sedan tidigare. Till det kommer företagsanteckningsböcker och ytterligare två gigabyte per månad, skilt från de personliga anteckningsböckerna, där man kan skapa och dela projekt och anteckningar med andra. De går också att lägga in i ett företagsbibliotek, där de anställda kan göra sökningar och upptäcka information genom funktionen Relaterade anteckningar.

Phil Libin berättar om ett möte han hade häromdagen, där de han träffade inte berättade att de även träffat två av hans kollegor.
– Jag började med att lägga in företagsnamnet i titeln i en anteckning, och direkt dök det upp anteckningar från två andra anställda för två månader sedan. Det ger möjlighet att få en känsla för situationen och ha bakgrunden framför sig, säger han.

Men hur ska Evernote nå ut till företagen?
– Vi har ingen säljfunktion för att generera efterfrågan. De flesta av våra 50 miljoner användare, 66 procent i vår senaste undersökning, använder redan Evernote i jobbet. Syftet är att göra det enkelt för dem att få deras kollegor att använda det. Vi ser sälj- och supportfunktionen i att hjälpa befintliga användare, säger Phil Libin.

Han återkommer gång på gång under samtalet till att allt handlar om användarna.
– Traditionell företagsmjukvara fokuserar på att göra en bra produkt för it-avdelningar, och inte på att bry sig om slutanvändaren, som ändå inte har något val när det gäller vad de måste använda för verktyg på jobbet. Resultatet blir stora och komplicerade system som ingen gillar att använda, säger Phil Libin.

– Vi gör tvärtom. Vi gör inte mjukvara för företag, vi gör mjukvara för människor, menar han.

Hur tänker ni kring it-avdelningarna?
– Vi frågar vilka krav de har, och försöker få fram vad som är viktigt och inte. Och vi har hög säkerhet. Vi tittar inte på innehållet i sig, vi är inget företag som jobbar med stora data, vi analyserar inte innehållet och säljer det inte.

– Men det är klart att det finns företag som säger att ”vi jobbar inte med molnet”. Då kommer de inte att använda Evernote. För fem år sedan när startade företaget sa kanske 50 procent att ”vi gör inget i molnet, vi måste ha det innanför vår brandvägg”. I dag kanske det är 20 procent.

Just nu träffar Evernote företag som vill integrera systemet med andra, som till exempel kontaktuppgifter till personalen, och tanken är att sådana funktioner ska utvecklas. Företagets huvudkontor i Europa ligger i Zurich, och har ett supportteam för de nya marknaderna.

Men orkar anställda med ännu ett system?
– Produktiviteten har att göra med hur nöjda dina anställda är. Vårt sätt att se på det är att de som redan använder Evernote i företagen, det är de som övertygar sina kollegor om att använda det. Vårt säljobb är att hjälpa dem att göra det. Inte att övertyga någon om något. Det är så vi har jobbat från början, skillnaden är att vi har ett specialiserat team för företagstjänster, säger Phil Libin.