Karriärnätverket Linkedin ger nu sina medlemmar nya möjligheter att skräddarsy sina profiler. Maryem Nasri som arbetar som projektledare på webbstrategibyrån Carnaby och föreläser om hur Linkedin kan användas i karriären har koll på hur du når ut.
Sen några månader tillbaka kan användare på Linkedin själva välja i vilken ordning de olika delarna av deras profiler ska visas. Ens presentation kan inledas med tidigare arbetsgivare, utmärkelser, eller vilka pågående projekt man arbetar med, beroende på vad du som användare tycker är mest relevant.
– Jag är inte primärt på Linkedin för att hitta nytt jobb, utan för potentiella uppdragsgivare. För dem är det mer intressant att se vad jag håller på med just nu, säger Maryem Nasri som valt att lägga modulen ”Projekt” högst, istället för att visa tidigare arbetsgivare där.
Möjligheten att flytta runt sin sidas delar är en av flera nya funktioner som lanserats på nätverket.
– Nu är det ännu viktigare än tidigare att man håller sin profil uppdaterad och verkligen fyller i alla fält, säger Maryem Nasri.
Hennes egen Linkedinprofil visar på flera av de nya funktionerna och vad som är viktigt att tänka på:
Maryem Nasri tipsar:
- Användarna har fått möjlighet att lägga in sitt namn i rubrikraden. Gör det så att Google-resultatet blir bättre när någon söker på ditt namn.
- Linkedin har gjort möjligheten att visa sin profil på olika språk tydligare, i och med menyn till vänster. Därmed blir det också viktigare att ha en uppdaterad profil på alla de språk du väljer.
- Nu kan du själv välja vilken kortlänk du vill ha till din Linkedinsida. När du valt, lägg till Linkedin-länken på ditt visitkort också.
- Linkedin har arbetat mycket på att förbättra sin sökfunktion, se därför till att välja rätt nyckelord i din profil. Under avdelningen ”Kompetenser” kan du tagga dig själv med relevanta termer. Tänk på att använda bra sökord i din presentation.
- Vårda ditt professionella varumärke genom att vara aktiv: kommentera och gilla, säg grattis till kontakter som vunnit priser, eller ”lycka till på mässan” till företag du har kontakt med. Det måste inte vara jättedjupa diskussioner.
En ny funktion som många fick tillgång till under hösten och våren är möjligheten att intyga att en kontakts kompetenser stämmer. Maryem Nasri varnar dock för att vara allt för frikostig med intygen.
– Det har tyvärr redan börjat missbrukas. Vissa har extremt stora nätverk, som säljare som lägger till folk efter ett enda möte och sedan går in och intygar någons kompetens fast man inte arbetat ihop.
– Jag tycker att man ska tänka på att ens bild syns när jag intygar, jag måste kunna stå för det. Det måste vara människor som jag har haft en professionell kontakt med.