1. Gör en ­förstudie
Börja projektet med att ta reda på vad er organisation behöver. Vilka system ska fungera ihop? Slå också fast vad som inte ska ingå i projektet. Ju tydligare bild ni har, desto enklare är det att få det ni vill ha.

Frågor att ställa:
Vad är syftet med webbplatsen/intranätet?
Vilka mätbara effektmål har ni? Vilka skillnader ska verksamheten och användarna uppleva när den nya sajten är i drift?
Vilka är behoven hos de viktigaste målgrupperna? Kartlägg behoven och diskutera hur ni ska uppfylla dem. Då får ni en lista på vad ni behöver på webbplatsen eller intranätet.

2. Ta referenser
Vad tycker andra företag om det eller de verktyg ni funderar på att välja? Ta referenser från företag som är lika stora eller små som ert och som har liknande verksamhet. Vad säger de på tekniksidan? Vad tycker webbredaktörerna som jobbar med verktyget?

Referenserna är också ett bra tillfälle att ta reda på vilka möjligheter publiceringsverktyget har. Vilka standardfunktioner finns och vad har andra utvecklat? Det är onödigt att uppfinna hjulet igen.

3. Gå utbildningar
Se till att utbilda er i de verktyg som ni överväger att välja. Ett par utbildningsdagar är en förhållandevis liten investering i sammanhanget. Ju mer ni kan om verktyget, desto bättre beställare blir ni.

När ni börjar jobba praktiskt med verktyget ser ni också hur lättjobbat det är. Systemet ska vara enkelt att använda, även för de medarbetare som inte har webbpublicering som sin huvudsyssla.