Martin Ingemansson skulle själv vilja jobba mer med de cirka 60 företag i varje land som Facebook Norden jobbar med, men hinner inte så mycket som han vill. Han reser i snitt två dagar i veckan till grannländerna och gör något framträdande i veckan samt några intervjuer per månad. Och det är svårt att få tag på honom och hans kollegor i Stockholm.

– Vi hinner inte träffa alla företag som vill träffa oss. De kunder vi vill jobba med har vi redan kontakt med.
Martin Ingemansson försöker svara på mejl och skicka personer vidare till rätt kontakt, men han har i princip slutat att svara på meddelanden som kommer via Facebook, där han har en namne som också får många påhälsningar.
– Jag försöker generellt vara så behjälplig som möjligt, men dygnet har bara 24 timmar.

Hur många svenska företagssidor det finns på Facebook i dag vill Martin Ingemansson inte avslöja, men det är många. Han tycker att företagen ingår som en naturlig del av Facebooks ekosystem. Och det måste han ju tycka.

– Varumärken spelar roll i människors liv. Du liksom jag har en stark anknytning till varumärken och det tillhör Facebooks ekosystem.

Mantrat Martin Ingemansson upprepar gång på gång är att det gäller att jobba med Facebook som en långsiktig kanal. Han vill såklart sälja sin kanal och hävdar att för att bygga en närvaro på Facebook måste företagen driva in fans till sin sida med hjälp av annonsering.

– Det är ju till exempel ingen idé att utveckla en applikation för ett par hundra tusen om ingen använder den.
Företagets sida, fanpage, är basen för närvaron på Facebook och det är utifrån fansen man har där som man sedan kan få virala effekter för att engagera nya användare. De budskap som fansen sprider vidare kallar Facebook för ”earned media”, alltså förtjänat medieutrumme. När konsumenterna är fans syns företagen i deras nyhetsflöde och det ger, enligt Martin Ingemansson, fyra gånger så stor effekt som att annonsera i högerspalten på profilsidor.

– Konsumenter ser annorlunda på något de gillar. Om någon av vännerna gör en statusuppdatering kanske man kommenterar och gillar till skillnad från med en köpt annons. Det är skillnad på hur man uppfattar varumärket och hur ”ad recall” är på en statusuppdatering kontra en köpt annons. Det är lite som den heliga graalen, det handlar om ”referels” och ”word-of-mouth”, att sprida företagens budskap i news-feeden.

”Ad recall”, som handlar om hur kunden uppfattar varumärket, är ett mått Facebook tillämpar tillsammans med ”earned media” och ”purchase of intent”. Det senare handlar om att kunden tänker köpa en produkt och är något man mäter på olika sätt för de kunder som Facebook jobbar med.

Ett exempel på hur man mäter ad recall är genom att blockera fem procent från en annons och sedan ställa frågor kring hur man har uppfattat varumärken och produkter, och hur det skiljer sig mellan dem som har sett annonsen och de som inte har sett den.

– Återigen är det ett långsiktigt arbete och alla mäter olika typer av saker beroende på vilket stadium man är i sin närvaro. En del mäter likes, andra klick till försäljning eller varumärkeskännedom jämfört med konkurrenterna, säger Martin Ingemansson.

Det gäller att ha en kontinuerlig närvaro med köpta kampanjer för att få till det virala, hävdar Martin Ingemansson.
– Hur ska folk annars hitta till applikationer och tävlingar? Men visst är det en hel del annonsörer som använder oss för kortsiktiga produktlanseringar eftersom vi har tre miljoner personer som loggar in varje dag. Det ger en kraftfull räckvidd till ett ganska bra pris jämfört med andra medier.

– Vi ser till användarna i första hand och utan dem är vi ingenting. Det är därför Facebook inte ser ut som en julgran utan är väldigt sparsmakad jämfört med andra sajter.

Men Facebooks stora konkurrenter vad gäller räckvidd är inte nyhetssajterna utan tryckta medier och tv, menar han.
– I dag är Facebook det största mediet i Sverige på daglig basis tillsammans med TV4.

Facebooks största kunder är dem Martin Ingemansson kallar FMCG-kunder, fast moving consumer products, företag som säljer förbrukningsvaror, samt telekomföretag. Det senaste året har även en ny kundgrupp som säljer högkostnadsprodukter växt fram.
– Användartillväxten kommer i dag från människor som är plus 45 år. Den målgruppen är extremt kapitalstark och lockar bilföretag, försäkringsbolag och banker. Vi har till och med företag som driver b2b, som är ett ganska svårflörtat segment.

Det är inte givet vad man som företag får göra på Facebook. Det finns regler, även om det i dag till exempel är tillåtet att anordna tävlingar utan att be om lov, något det inte var tidigare.
– Vi lägger ansvaret på den som gör en tävling och allt står på sajten. Följer man inte reglerna blir man nedplockad direkt. Vi har en plattform som är öppen och vi står för öppenhet, men håller man sig inte till reglerna beivras det.

Facebook ser ganska snabbt om det är en hög, otillåten aktivitet på någon sida. I Sverige har företaget enligt Martin Ingemansson stängt ner fler sidor än han kan räkna.

* Fotnot: Den här artikeln skrevs innan den 12 maj, då Facebook Deals lanserades i Sverige.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

  • Gör er hemläxa ordentligt, läs på i forum och titta på hur andra företag har gjort.
  • Bestäm internt på företaget vem som tar ansvar för vad. Vem svarar, vem ser till att sidan byggs, hur kommer marknad och pr in i arbetet?
  • Se till att bygga en långsiktig strategi och ha kontinuitet i arbetet.