För några år sedan slutade Ving att trycka kataloger. Det innebar en stor förändring för företaget, en stor del av personalen fick lämna och företaget gick från att träffa kunder i butiker till att få dem att hitta till Ving.se.

– Ving.se är navet i allt vi gör och vi jobbar med en tydlig inlänkning dit, säger Hanna Kastås, ansvarig för sociala medier på Ving.

Många av länkarna kommer från Facebook och Ving har en övergripande fansida och en för familjekonceptet Sunwing. Numera har också företagets marknadsföring i sociala medier egna pengar öronmärkta i budgeten.

Sociala medier-teamet på Ving består av 14 personer, men Hanna Kastås är den enda enskilda personen som jobbar heltid. Hon får assistans av ytterligare en person, som jobbar med sociala medier varje dag på rullande schema. Hanna Kastås jobbar även mycket med att få Vings lokalanställda på olika resmål att kommunicera i sociala medier.
– Alla är medvetna om Facebook-kanalen och den har gått från att vara ett komplement till en självklarhet.

Hon berättar att fansen gillar när de frågar dem saker, kluriga saker och sådant de är intresserade av på riktigt. Och hon hävdar att kommunikationen inte handlar om att pusha kräng.
– Vi försöker se vår vänskap med våra fans som ett förtroende. De har ju släppt in oss i deras Facebook-flöde bland födslar och olika vänskapsförhållanden.

Hanna Kastås fem tips på en lyckad kommunikation i sociala medier är:

  • 1. Det allra viktigaste är att tänka transparens. Ta aldrig bort något hur obekvämt det än är. Stämmer det som skrivs så har man ett problem. Stämmer det inte och är något man kan åtgärda då kan man ställa det till rätta och vända det till något positivt.
  • 2. Tänk service hela vägen.
  • 3. Läs igenom det ni ska posta en extra gång. Människor kan bli irriterade över att behöva ställa en följdfråga. Var tydliga med informationen och länka!
  • 4. Var personlig! Kan man få en glimt av Hanna, människan bakom – då har ni kommit en bit.
  • 5. Var inte så krångliga! Exempel: Alla som är sugna på semester trycker gilla!

Till exempel firar Ving när de nått nästa jämna tusental i antal fans.
– Vi visar att vi är väldigt glada för att ha dem där.

Ving kan dock inte härleda en stor försäljning från Facebook-sidorna. Hanna Kastås menar att den stora andelen besök, både på fansidorna och på sajten, främst tjänar som inspiration till resor.

– Man besöker oss många gånger innan man köper och vi tror att relationsdelen i sociala medier är viktigare.

Nästa år ska Ving satsa mer pengar och tid på kommunikation i sociala medier och Facebook och jobbar även med att identifiera vilket som är nästa stora nätverk.
– Det är svårt att sia om, men jag tror inte att det är Google+ i alla fall, säger Hanna Kastås.