I går bekräftade Niklas Zennström, på en presskonferens, att hans riskapitalbolag Atomico investerar 37 miljoner kronor i det svenska start up-företaget Wrapp. Företaget har utvecklat en tjänst som låter användare skicka digitala presentkort till vänner och bekanta via en mobilapp och Facebook.

Bakom Wrapp står bland andra serieentreprenören Hjalmar Winbladh, som senast startade Rebtel, samt Andreas Ehn, som är före detta teknikchef på Spotify. Det är första gången Niklas Zennström investerat i ett svenskt bolag. Och från scenen på SIME 2011 berättade han att han ser en spännande start up-scen i Sverige och Stockholm just nu.

Men Niklas Zennström gav också rådet till svenska entreprenörer att tänka stort.

– Tänk på att starta något för en global marknad. Sverige är en fantastisk testmarknad. Men det är inte en riktig marknad, den är för liten för onlinebolag. Man måste titta på Kina, Europa och USA och skapa något som passar för dessa marknader.

I övrigt råder han entreprenörer att följa sin egen instinkt och inte följa andra. Men att hela tiden vara medveten om att det är ett hårt jobb att bygga något framgångsrikt.

Niklas Zennström ser utvecklingen de senaste åren med smartphones, molntjänster och appbutiker som mycket gynnsam för entreprenörer.

– Före 2007 hade vi ju inte ens Iphone. I dag är det så mycket enklare att bygga bolag och det gör det ännu mer intressant för mig att verka i den här branschen. Jag har jättekul.

– Det är mer kostnadseffektivt att bygga en business i dag. För bara några år sedan så handlade det mycket om servrar och infrastruktur. Idag använder man molntjänster och fokuserar på produkten. Så entreprenörerna kan vara mer experimentella.

Han berättade att han alltid varit väldigt fokuserad på själva produkterna han jobbat med.

– Det är nästan alltid bättre att investera i produkten än att bygga varumärke. Se på Facebook, Apple och andra riktigt framgångsrika företag, de har letts av produktmänniskor som satt användarupplevelsen främst.

Niklas Zennström, med en bakgrund från telekombranchen både på Tele 2 och med Skype, fick frågan vad han skulle göra om han var vd på Telia.

– Alla bolag måste inse vad de är. Jag har jobbat med telekombolag och de har alltid varit rädda för att bara vara någon som levererar infrastruktur. De vill skapa tjänster också. Men det som visat sig är att de som är riktigt bra på att skapa tjänster är internetbolagen. Telekombolag är superviktiga och vi i Sverige i har legat långt fram och fortsätter att göra det. Men jag tycker att telekombolag ska möjliggöra innovation genom att skapa infrastruktur för internetbolag att utveckla nya saker. De kan använda sin betalningsrelation med kunderna för att skapa ett ekosystem där andra kan innovera.

Zennström fick också låtsas att han var chef för H&M. Då svarade han med ett skratt att det första han skulle göra i det fallet var att börja jobba med Wrapp. Mer generellt såg han stora möjligheter för detaljhandeln att dra nytta av sök, viralt och mobilt i dag.

– Vad som är fantastiskt är att i dag kan du skaffa kunder väldigt kostnadseffektivt. I dag finns möjligheten för traditionella detaljhandlare att använda digital marknadsföring,

Vad är då nästa stora grej enligt Niklas Zennström?

– Jag vet inte vad som blir nästa stora grej. Om jag visste det skulle jag vara där och investera. Men vad som är fascinerande är att om man ser tillbaka så ser man att det som blev stort är inte det som det skrivs om i investmentbankernas rapporter. Kolla på Google till exempel, när Google startade var sök ute. De stora sökaktörerna ville hellre vara portaler.

Han är känd för att ge sig in i branscher som blivit stillastående och röra om i grytan. Områden där existerande aktörer blivit tröga och det sker mycket förändringar i tekniken runt omkring. Och efter lite press gav han ett exempel på en bransch som just nu är intressant på detta sätt: spelbranschen.

– Traditionell spelutveckling liknar mer filmproduktion där man investerar massor av pengar i utveckling och sedan massor i traditionell marknadsföring.

I dag kan spelutvecklare bygga spel billigt på webben och mobiler och marknadsföra dem på Facebook eller i Appbutiker.

– Det är en stor förändring jämfört med det traditionella sättet att göra spel.

Till sist fick Niklas Zennström frågan om vad han är passionerad inför.

– Jag vill bygga Atomico till ett stort internationellt riskkapitalbolag och hjälpa nästa generations entreprenörer att uppfylla sina drömmar.