Tidningen Egoboosts redaktion ligger på en av de smala gatorna i Gamla stan i Stockholm. Där sitter Isabella Löwengrip några dagar i veckan. Hon är chefredaktör och vd, men det är Josefin Knave, redaktionschef för Egoboost, som driver tidningen, berättar Isabella Löwengrip.
– Jag ser till att pengarna kommer in och att allt fungerar. Josefin är den som är chef på själva tidningen. Det passar mig perfekt att vara den kreativa chefen och få ta hand om det roliga.
Klockan är tre och det börjar redan bli mörkt ute. Därför tar Internetworlds fotograf bilder innan intervjun i en av gränderna i närheten. På förmiddagen har Isabella Löwengrip suttit i tv-soffan som sidekick till Malou von Sivers i hennes program ”Efter tio” på TV4. Och efter intervjun ska hela redaktionen iväg på omslagsfotografering till nästa nummer av Egoboost eftersom det har kommit klagomål på att bara Isabella Löwengrip har prytt de första fyra numren.
De sex redaktionsmedlemmarna har suttit i Gamla stan sedan februari förra året Tidningen kom Isabella Löwengrip på att hon ville starta i december 2010. Det ska gå fort i Isabella Löwengrips värld och hon har flera projekt på kö. Bloggen, Blondinbella.se, följer med henne i vad hon än gör.
– Bloggen är fortfarande det roligaste jag har gjort, just för att jag där har en dialog med människor hela tiden.
Blondinbella är en bloggkaraktär som Isabella Löwengrip skapade 2005, när hon var 14 år. Då bloggade hon om uppdiktade fester. I dag är hon 21 år och bloggen handlar om hennes liv som entreprenör. Och hon säger att hon inte skulle kalla sig själv något annat än just entreprenör. Inte journalist, inte författare, inte föreläsare, utan entreprenör. Eller gärna it-entreprenör.
Nätet är kärnan i allt det Isabella Löwengrip gör.
– Jag har byggt upp min karriär på nätet och jag skulle kunna ha min Iphone och min dator och vara var som helst i världen och sköta allt jobb därifrån.
– När jag träffar företagare i 50-årsåldern, som har byggt upp sina företag utanför nätet, tänker jag: ”Hur fan lyckades de med det?”. Hur marknadsför man sig? Hur hittar man alla människor som ska vara med? För mig är det en självklarhet. Jag tänker inte så mycket på att jag till exempel ska gå ut på Facebook och göra marknadsföring. Det finns bara i mig.
Den självklara närvaron i sociala medier är också något hon kräver av sina medarbetare. Alla som jobbar på tidningen ska berätta på Facebook vad de håller på med och twittra om artiklarna. Egoboost Magazines sajt och blogg är hon dock inte så nöjd med. Nej, dem får de jobba vidare på.
– Jag knyter alla mina kontakter på nätet och jag finns egentligen bara på nätet. Det är som ett hem för mig och varje affärsidé har byggt på att använda sociala medier, säger hon.
Hade hon fått välja mellan nätet och verkligheten, hade hon valt nätet.
Ålder: 21 år
Är: bloggare, entreprenör, vd, chefredaktör, föreläsare och författare
Blogg: Blondinbella.se med cirka 400 000 läsare i veckan
Utbildning: Pluggar (så mycket hon hinner) en MBA-utbildning på distans.
Driver sex företag:
Blondinbella AB
Omsättning/resultat:
2008: 433 000 kr/113 000 kr
2009: 1 039 000 kr/101 000 kr
2010: 591 000 kr/ - 232 000 kr*
Classified Sweden AB
Omsättning/resultat:
2010: 969 000 kr/-11 000 kr
Spotlife AB
Omsättning/resultat:
2009: 224 000 kr/47 000 kr
2010: 1 742 000 kr/144 000 kr
Egoboost Magazine AB
Bella Group AB
Löwengrip Invest AB
*En omfördelning gjordes mellan Blondinbella AB och Löwengrip Invest AB.
I sin bok ”Egoboost! Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer”, som kom ut i augusti 2010, har Isabella Löwengrip listat fem saker hon skulle göra om hon inte blivit bloggprinsessa:
1. Försvarsadvokat
2. Justitieminister
3. Partiordförande
4. Starta en egen tidning
5. Ha en egen talkshow
Punkt nummer 4 är avklarad och även delvis nummer 5, med Bella & Tyra show på Nyheter24.se.
Hitta ett bra namn.
Bygg en snygg hemsida, registrera Facebook- och Twitterkonton och blogga om vad som händer i processen när ni startar företaget.
Knyt några bloggare till er som kan vara ambassadörer för det ni gör. Ge dem tio procent av all försäljning och ha ett bra utbyte. Genom att få med människor i projektet växer det via mun till mun-metoden.
Var duktig på att prata om produkten hela tiden. Skapa förväntningar och använd alla kanaler som finns. Uppfinn inte hjulet – Facebook, Twitter och Wordpress finns redan.