Fokus under årets Sweden Social Web Camp låg på startup-företag och de internationella jättar som nytt för i år sponsrade unconference-arrangemanget på Tjärö i Blekinge. Även ett får gick i år ett grymt öde till mötes.
Förra årets camp genomsyrades av den egyptiska våren och det diskuterades förhållningssätt och censur på webben. I år, bland närgångna getingar och illvilliga fästingar, var sessionerna desto mindre fokuserade på omvärlden och desto mer på entreprenörskap och dess utmaningar.
7 snackisar från SSWC 2012
1. Startups - aldrig förr har startup-företagen haft så stor närvaro under SSWC och därför genomsyrades sessionerna av diskussioner om pr, marknadsföring och finansiering för startupprojekt.
2. Internationell närvaro - företagen Sales Force och Google har valt att sponsra årets camp och därmed satt sin kvalitetsstämpel på eventet.
3. Go big or go home - det talades mycket om att vågar tänka stort som e-entreprenör och välja rätt språk till sin sajt.
4. Personlig information som betalmedel - företag har mycket att hämta från att mäta beteenden för att skapa filterbubblor och personligt anpassad försäljning. Användare å sin sida bör medvetet kunna använda sin personliga information som betalmedel för tjänster på webben.
5. Creative Commons - det diskuterades om ifall cc-licenser är för krångligt för att använda, då det inte har slagit.
6. Uppmärksamhet på nya förmågor - den så kallade Twitter-eliten, några tunga profiler inom sociala medier som normalt sett brukar synas i sammanhang som SSWC, lös i år med sin frånvaro och uppmärksamheten föll i stället över de många nya deltagarna under campet.
7. Fårbränning - som om sektkänslan inom SSWC inte redan vore total med nördig allsång och kollektiva incheckningar genom geo-tjänsten Foursquare, sattes i år ett får av trä och frigolit i brand ute på en flotte i vattnet under en ceremoni av blixtrande iphonelampor.