Fyra minuter. Så lång tid har startupföretagens grundare på sig att presentera sitt företag för panelen med investerare på eventet Jumpstartdays. ”Vad ska du göra med pengarna och hur länge ska de räcka? När behöver du mer och hur mycket? Det är nyckelfrågor för oss som investerare”, säger Paul Twomby, partner i riskkapitalbolaget XF Ventures LLC.

En entreprenör presenterar en app för att hitta den bästa läkaren. En annan en sajt för konsumenter att virtuellt checka in på e-handels­sidor och på så sätt tjäna poäng som de kan handla för.

En tredje en app för hårstylister som vill sälja hårprodukter till kunder och få provision på det. De är alla entreprenörer som ­verkar inom några av de områden som är ­hetast i USA just nu.

Vi är på eventet Jumpstartdays, som anordnas hos inkubatorn Rocket ­Space. Jumpstartdays är ett program, i ängelinvesterarnätverket Keiretsu ­Forums regi, dit startupföretag som ännu inte tjänar några pengar kan söka för att få guidning, återkoppling och kontakt med investerare och riskkapitalbolag.

Rocket Space, som ligger i entreprenörstäta SOMA i San Francisco, har flera event i sina ­lokaler varje månad, men huvudverksamheten är att vara kontor och sambandscentral för startupföretag.

– Vi startade för 16 månader ­sedan och har 130 företag och 500 personer som jobbar här i dag, ­säger Duncan Logan, som har grundat Rocket Space.

Rocket Space har snabbt blivit en attraktiv plats för startupföretag som finns i Silicon Valley eller kommer hit från olika delar av USA och från andra länder. Och för investerare som är intresserade av att investera i företag i ett tidigt stadium.

– Vi kunde inte ha bättre tajming. Det har varit ett bra år för startup­företag. Det tredje kvartalet förra året var galet. Då hade vi tio ansökningar om dagen från företag som ville sitta här. Annars är det runt tre-fyra om dagen, ­säger Duncan Logan.

För att få sitta på Rocket Space ska man ha fått en såddinvestering och ha färre än 30 anställda. Men främst handlar det om att entreprenörerna ska vara talangfulla. 25 procent av företagen har sitt ursprung i andra länder.

Duncan Logan ser en enorm utvecklartalang komma från Östeuropa och före detta spelutvecklare som i stället utvecklar program och tjänster för ­företag. En trend som är stark i USA, med tjänster som projektverktyget ­Asana och lagringstjänsterna Box och Dropbox.

– Förra året såg vi många kupong- och rabattföretag, en trend som drevs av Group­on. I år ser vi till ­exempel att det kommer in ett nytt element i finansiering: kapitalbaserad crowdfunding för konsument­produkter. Vi ser fler modeller av det.

När det gäller finansiering generellt ser Duncan Logan, som själv ursprungligen kommer från England, en stor skillnad mellan Europa och USA. I Europa handlar det om att kunna tjäna pengar för att få en investering och då är den till för tillväxt. Därför satsar man mer på traditionellt kapitalintensiva om­råden som b2b-tjänster.

I USA investeras pengar i projekt innan de har några intäkter, särskilt i konsumentprodukter. Duncan Logan tycker ändå att marknaden har lugnat ner sig lite, särskilt efter Facebooks börsnotering när luften gick ur marknaden något.

– Jag var orolig i slutet av förra året. Hyrorna hade dubblats i vissa delar av SOMA, lönerna för utvecklare gick upp, många företag fick investeringar. Vissa med en bra produkt, men inte ett bra team. Andra tvärtom. Många saknade båda komponenterna.

Han tror att det handlade om att USA var igenom krisen, började få tillbaka sitt självförtroende och att flera företag börsnoterades, som Linkedin och Groupon. Folk fick nya pengar och kunde investera.

När Internetworld pratar med investeraren Patricia Nakache, partner i riskkapitalbolaget Trinity Ventures som har kontor i San Francisco, säger hon att hon tycker att det är en hälsosam marknad just nu.

– Om vi hade pratat före Facebooks börsintroduktion skulle jag ha sagt att miljön blir fluffigare och fluffigare och att värderingarna har ökat märkbart i tidiga stadier­, säger hon.

Patricia Nakache menar att det finns en liten osäkerhet på marknaden. Den ­beror på en kombination av instabila förhållanden i ­Europa och börsnoteringar som inte har blivit så framgångsrika som man trodde. Det tycker hon i sin tur har lett till ett mer hälsosamt perspektiv på hur mycket värde som kan skapas i ­entreprenörsföretagen.

Själv är Patricia Nakache aktiv i sex styrelser, främst i startupföretag som jobbar med digital handel och underhållning.

Shoppingupp­levelser som är underhållande och handel som är underhållning, beskriver hon det som.

Övergripande ser hon, förutom ”social commerce”, att ”sas” (software as service) är ett hett område just nu. Liksom mobilt, både mot konsumenter och b2b, samt ”big data” och hur det kan användas för till exempel anpassad annonsering.

– Det finns fortfarande mycket kapital som vill utvecklas och hitta bra entreprenörer och idéer att investera i. Men kanske i en lite mer sund miljö, säger Patricia Nakache.

Tillgången på kapital, och att kostnaderna för att starta företag har minskat, har bidragit till att det blivit trendigt att vara entreprenör och att många fler försöker sig på den banan.

– Det är trendigt att vara entreprenör i Silicon Valley, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Dalen är byggd av 1 000 misslyckanden och tio som har lyckats. Och statistiskt, om du i stället har 10 000 företag kommer tio gånger så många som bara tio att ­lyckas, säger Mike Volpi.

Han är partner i Index Ventures, ett investmentbolag med huvudkontor i London och investeringar i bolag som Soundcloud, Readmill och ­Izettle, som startats av svenska entreprenörer.

Det Mike Volpi ser pågår i Silicon Valley just nu är att entreprenörer utmanar områden som har stått stilla. Till exempel media, företagstjänster, alla data som inte analyserats, betaltjänster, mat och transporter.

– Man kan hävda att marknaden är övervärderad. Är det en bubbla? Vem vet? Det är svårt att säga, men i makroperspektivet är mängden av ifråga­sättande av status que, och önskan ­efter bättre svar och bättre lösningar för behov, tongivande, säger han.

Mike Volpi jobbar på Index Ventures San Francisco-kontor, men han har bott i London några år och är ­aktiv i Index Ventures europeiska investeringar, bland annat i styrelsen för Soundcloud.

Index Ventures har investeringar inom många olika områden, både inom konsument- och företagstjänster.

– Vi tycker att marknadsplatser är fantastiska företag som ger stort värde. Och ­företag inom ”big data” och ”cloud”. Men vi är intresserade av hela ­bredden. Det mer utmanande jobbet för oss riskkapitalister är att ­hitta bra entreprenörer. Att hitta talangfulla individer som jobbar med att förändra de områden vi är intresserade av, säger Mike Volpi.

Bli entreprenör! Det är Mike Volpis råd till svenskar som funderar på att utveckla en idé. Något som också har blivit mer populärt i Sverige under senare år, med framgångar som Skype, Spotify och Stardoll.

– Den svenska startupmiljön är troligen den bästa i hela Europa. Och det säger jag inte bara för att jag pratar med en svensk tidning. Om du tittar på produktionen av intressanta svenska entreprenörer och svenska startupföretag så slår det alla andra städer i Europa. Sverige är fantastiskt, säger Mike Volpi.

– Jag vet inte vad det är med kulturen, om det handlar om geografi, det sociala systemet eller utbildnings­systemet. Men det finns många intressanta startupföretag från Sverige.

Överlag tycker han dock inte att Europas ekosystem och entreprenörsmiljö kan jämföras med dem i Silicon Valley.

I dalen finns det advokater, rådgivare, konsulter, bankfolk och förebilder. Du går till ett kafé och hälften där är entreprenörer. Alla har entreprenörsråd att ge och kan guida dig till hur du ska starta ett företag.

– Europeiska entreprenörer har inte alla de fördelarna. De är mycket mer isolerade. Som rådgivare till dem måste du coacha dem mycket mer, säger Mike Volpi.

Europeiska entreprenörer firar heller inte lika mycket, menar han. I Silicon Valley är entreprenörerna rockstjärnor och hjältar. Om du inte redan är känd i Europa, för att ditt ­företag har gått bra, är ­entreprenörskapet inte alls lika mycket på modet.

– Det är tufft, folk skräms av det och väljer att jobba för stora företag i stället.

Det som är bra i Europa tycker han är att folk är lojala mot företag. Det finns många väldigt tekniskt kompetenta personer i ­Europa och en kulturell mångfald jämfört med i ­Silicon Valley.

Men Index Ventures kräver inte att företagen de investerar i ska flytta till Silicon Valley, även om det är en trend för de svenska startupföretagen som har varit framgångsrika.

Mike Volpi uppmanar ­entreprenörer att försöka nå ut till entreprenörscommunityt för att få råd och skapa kontakter. Det är också genom kontakter som man bäst når fram till investerare.

– Sträck ut en hand till andra entreprenörer och lär av dem. De är lättare att få tag på än du tror och de är aktiva inom sociala medier.

Fakta

En studie från North Carolina University visar att mindre än fem procent av startupföretagen i USA ägs av kvinnor. Och att tre till fem procent av startupföretag som drivs av kvinnor har fått riskkapital, vilket totalt motsvarar tio procent av de företag som har finansiering.

Det finns alltså få kvinnliga grundare, men samtidigt visar undersökningen från North ­Carolina University att de startup­företag som drivs av kvinnor, och som har tagit in kapital, har 12 procent högre vinst.

– Mitt intryck är att det håller på att bli bättre. Särskilt inom området jag är aktiv i, ”social commerce”. I det fallet har många kvinnor en unik insikt och det är intressant att backa upp från ett investeringsperspektiv. Handel och underhållning leder till fler kvinnliga grundare, säger Patricia Nakache, partner i investmentbolaget Trinity Ventures i San Francisco.

– Det är en lång väg att gå, men utifrån min erfarenhet ser jag en positiv trend, säger hon.