I januari i år satte much different världsrekord när de lyckades samla 999 onlinespelare på ett och samma slagfält i ett ”first person shooter”-spel. Företaget grundades i Uppsala 2008 och öppnar snart kontor i Seoul.

Spelteknik är inte det enda Much Different ­utvecklar. I februari i år vann de en upphandling inom signalanalys för svenska försvaret. Det kan tyckas ligga långt från spelteknik, men för vd ­Christian Lönnholm är den röda tråden i företagets olika projekt tydlig.

– För oss handlar det om den tekniska utmaningen, att ta fram verktyg som på ett avsevärt sätt förändrar hur andra arbetar, skapar och förstår världen runt omkring dem, säger han.

Christian Lönnholms stolthet över verksamheten är svår att missa.
Han summerar att företaget på fyra år utöver att slå ett världsrekord enligt honom även har revolutionerat förståelsen kring signaler och byggt nya nätverkssystem som förändrat förutsättningarna för internet och mobila platt­formar.

– Och det gjorde vi utan pengar, utan kontakter, utan någonting. Nu har vi kontakter och pengar på kontot. Du förstår att det spritter i kroppen när man ska gå till jobbet, säger han.

Namnet Much Different hänger ihop med företagets grundtanke. De vill bryta mot normen och har ambitionen att ta sig an det som andra inte vågar. Ingenting är för svårt och deras verklighet ser enligt dem själva inte ut som andras.

– För oss är världen inte byggd av sten utan av lera, vi går in och kladdar lite hur som helst. Vi kan göra vad som helst med vad som helst och det är en fantastisk känsla. Tillsammans kan vi verkligen bygga helt otroliga saker och lösningar, säger Christian Lönnholm.

Berättelsen övergår till historien bakom, efter kvällen i Christian Lönnholms vardagsrum med fyra vänner och deras framtidsvisioner. Senare samma år, 2008, satte sig ett större gäng matematiker och ingenjörer vid Uppsala universitet i matematiska institutionens datasal och började hamra på allt från spelprototyper till signalanalytiska verktyg. Och redan då bestämde de sig för att vara en ideell förening.

– Det låter oseriöst att vara en ideell förening. Vi trodde inte att folk skulle ta oss på allvar, att vi inte skulle verka professionella. Därför startade vi även ett företag att stå bakom, säger han.

I själva verket märkte de hur föreningen snarare var ett sätt för dem att attrahera nytt och kompetent folk.

– Vi har skapat en väldigt attraktiv arbetsplats för att de demokratiska val som finns inpräntade i föreningsorganisationen sipprar igenom till själva ­fabriksgolvet. Det finns inte någon patron eller ­liknande som tar tio procent av värdena du skapar. Vinsterna som genereras återinvesteras i företaget rakt av. Det är ingen som ser det här som ett sätt att tjäna pengar på andra människors arbete, säger Christian Lönnholm.

På många sätt fungerar företaget likadant som de flesta andra. Främsta skillnaden är att även om den som är vd bestämmer i många sammanhang, styrs ägandet och företaget ändå av principen ”en medlem, en röst”. Och det, enligt Christian Lönnholm, påverkar även hans roll som chef, att han har blivit vald till vd av de anställda.

– Att vara en ideell förening innebär att alla möts på lika villkor och att det inte handlar om vem som var där först eller att vi som grundare har första tjing på allt. Den som är bäst får fatta besluten, säger han.

Den största lärdom om entreprenörskap Christian Lönnholm bär med sig efter alla de arbetsplatser och projekt han har varit engagerad i, är konflikten mellan entreprenören och innovatören.

– När jag var liten var uppfinnaren en hjälte. Nu är det en person som går och visar upp sin fantastiska lösning och så sitter det ett gäng så kallade entreprenörer som bjuder under varandra hur mycket innovationen, arbetet och kunskapen är värd, ­säger han.

Christian Lönnholm problematiserar fördelningen av vinst mellan innovationen och kommersialiseringsprocessen. Själv tycker han inte att entreprenören ska ses som en person, utan som ett antal arbetsuppgifter.

– Man kan så klart kalla någon för entreprenör, men den bild som finns i media tror jag väldigt få känner igen sig i. Det blir lite av en otjänst när framför allt unga människor försöker vara en­treprenörer. De borde vara sig själva och fokusera på sin produkt i stället för att sträva efter att vara ­entreprenörer.

Fakta

Är: Vd på Much Different
Ålder: 35
Bor: Uppsala
Utbildning: Program­merade sitt första data­spel som sex­åring, på egen hand. I lumpen utbildades han till bombtekniker. Efter det hamnade han direkt på en ingenjörsbyrå. Senare följde diverse lösa universitetskurser, mestadels i ekonomi.