Går det att tala om en entreprenörsanda i Stockholm?

– Min personliga upplevelse är att det finns en stark entreprenörskultur och många nätverk med aktiviteter. Men det är ju när man rör sig inom de kretsarna, som till exempel Young entrepreneurs of Sweden. Och vi här inne har också lyckats bygga en bra kultur, säger Jesper Lejfjord.

– Att vara entreprenör är att göra ett tydligt val. Det gör att entreprenörscommunityt blir lite av en ankdamm. Det är lite mer stängt, men har också en stark sammanhållning. Det är ett tydligare statement i Stockholm och Sverige att vara entreprenör.

Entreprenörskyrkan drivs helt i privat regi som ett eget bolag och har inget stöd från staten eller andra aktörer. Att dela med sig och arbeta över gränserna verkar vara något naturligt och när Petra Jonsson beskriver hur hon ser på statliga initiativ för att främja entreprenörskap är bilden inte okomplicerad.

– De flesta är inne på att om jag ger något först så får jag något tillbaka. Det är inte så krångligt. Där­emot tycker vi ofta att många statliga grejer är ganska trötta. Det har hänt mer än en gång att några som till exempel Tillväxtverket har kommit till oss, men sedan har de hört att vi inte får några bidrag och då kan de inte jobba med oss. Vi har dock ett bra samarbete med inkubatorerna och jag räknar inte in universiteten bland de trötta aktörerna, ­säger Petra Jonsson.

I framtiden tror gänget från Entreprenörskyrkan att coworkingfenomenet kommer att fortsätta växa till att fungera för fler än bara entreprenörer.

– Kanske kan gränsen mellan anställda och ent­reprenörer bli mindre tydlig. I Paris startas det coworkingställen ute i förorterna där folk som kanske jobbar på ett bolag inne i Paris sitter och jobbar några dagar i veckan, säger Petra Jonsson.

Två personer som har insett fördelarna med att finnas och arbeta på en plats som Entreprenörskyrkan är Lina Höglund och Calle Erlandsson. De driver båda företag, med kyrkan som bas för verksamheten.

– Vi jobbade hemifrån från början och sedan började vi kolla på lokal. Det var först när vi kom in här som vi kände att här kan vi få ett utbyte, säger Lina Höglund, som driver Credité, en webbaserad redovisningstjänst, ihop med Madeleine Lindblom.

– De andra kontorshotellen fokuserar mer på representativitet och att man ska kunna bjuda in sina kunder. Att man kan boka våra konferensrum är smidigt och praktiskt, men det är inte det som är huvudsyftet. Det är att man kommer hit och träffar folk, säger Calle Erlandsson. Hans bolag Omnidev bygger och designar sajter och webbtjänster.

Både Lina Höglund och Calle Erlandsson föredrar att ha en permanent plats för kontoret. Att sitta på kaféer och jobba kan vara bra ibland för idéspåneri och att gå igenom mejlboxen, men till vardags är det kyrkan som gäller. Dock går de båda på olika event som arrangeras. Calle Erlandsson bekräftar bilden som Carl Waldekrantz från Tictail målar upp. Stockholm har ett starkt entreprenörscommunity och det finns mängder av aktiviteter att delta i. Många läggs upp på meetup.com.

– Jag var på något som heter lounge hackers, en meetup för folk som sysslar med utveckling. Vi var på Scandic Anglais igår. Det poppar upp mer och mer, just på meetup.com. Många startups i Stockholm bjuder in till grejer, säger Calle Erlandsson.

Med ett ökande utbud av aktiviteter kan det vara lätt att tappa fokus på själva kärnverksamheten. Det vittnar Lina Höglund om.

– I början anmälde vi oss till allting. Men när ­dagen väl kom var vi tvungen att avboka 90 procent för vi hann inte.

Några av platserna i Entreprenörskyrkan disponeras av affärsacceleratorn Sting (Stockholm ­Innovation and Growth). Sting ägs av stiftelsen Electrum, som är ett samarbete mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. Stings uppgift är att stötta och främja utvecklingen för it-företag med fokus på global expansion. Genom Sting får ett antal bolag tillgång till erfarna affärscoacher, kontorslokaler och ett nätverk med potentiella ­finansiärer.

Entreprenörskyrkan har blivit samlingsplatsen för de Stingbolag som fokuserar på internet- och mediebranschen. Resten av verksamheten drivs från Kista och Kungliga Tekniska högskolan, KTH, där bolag verksamma inom andra branscher sitter. Just nu finns planer på att hitta en fjärde plats för Sting. Drömmen är att skapa en gemensam plats som på ett ännu bättre sätt kan samla entreprenörsbolagen.

– Vi hoppas hitta något större på 15 000 till 20 000 kvadratmeter, där inte bara entreprenörer kan sitta utan också andra aktörer som kan bidra till deras framväxt, säger Jill Lindström, marknads- och kommunikationsansvarig på Sting.

Sida 2 / 4

Innehållsförteckning