Enligt Jill Lindström kännetecknas svenska startup­företag av ett tydligt fokus på affären. Här tillåts inget flum och redan i ett tidigt skede förväntas en tydlig affärsmodell.

– Svenska startups håller väldigt hög kvalitet. Det är mer än bara ”social sharing utan någon affärsmodell”, som någon uttryckte det. Det är riktiga innovationer med en fungerande affärsmodell bakom, säger Jill Lindström.

Samtidigt pekar hon på bristen på pengar, framför allt när det gäller att växla upp efter att fått en inledande finansiering.

– Jämfört med Helsingfors finns det inte lika mycket pengar. Där kastar de pengar över entreprenörerna. Här är det, och har alltid, varit en brist. Det finns pengar att få i början, bidrag och ­sådant, men det räcker inte så länge och att ansöka om pengarna tar väldigt mycket tid. Det tar fokus från att utveckla produkten, säger hon.

Enligt Jill Lindström har det gjorts väldigt många satsningar från regeringen på att försöka kartlägga finansieringsalternativen för entreprenörer, men det är många alternativ som överlappar varandra och det kan vara svårt att få klarhet.

– Från inkubatorshållet tycker jag inte att det är lika knepigt. Vi är KTH:s förlängda arm och har ett nära samarbete. Vi vet vilka startups som finns där och vilka spännande forskningsresultat som kommer därifrån, säger Jill Lindström.

Sting tar in ungefär 30 procent av sina bolag från universitet och forskningsprojekt. Resterande 70 procent kommer direkt från det privata näringslivet. Varje år söker ungefär 150 bolag till Stings acceleratorprogram. Bara cirka åtta procent kommer in.

– Generellt vill vi utveckla vårt erbjudande till internet- och mediebolag. Det kan handla om att knyta kontakter med externa personer som har utvecklarkunskap eller seo-kunskap.

Två bolag som har stöd från Sting är Collectably och Mathleaks. Det första är en tjänst som låter dig hantera och visualisera länkar på ett överskådligt sätt samt dela och arbeta kollaborativt med olika länksamlingar tillsammans med andra användare. Mathleaks bygger en app som enligt egen uppgift vill revolutionera inlärningen av matematik för gymnasielever och fungera ihop med de mest populära matteböckerna i skolan. Vi träffar Markus Thyberg från Collectably och Henrik Staaf från Mathleaks. De bekräftar den bild av svenska startupföretag som Jill Lindström från Sting beskriver. Affären är i fokus.

– Den första frågan man får är ”Hur är din intäktsmodell, hur tjänar ni pengar?”. Det är ändå ganska kul att man har det tänket. Det handlar inte om att ”Oj, ni försöker skapa något nytt”, utan det handlar om hur man ska tjäna pengar, säger Henrik Staaf.

– Man blir brutalt nedslagen varje dag, men det är det som driver mig framåt. Jag tror verkligen på vår förmåga att ta fram den tjänst vi försöker göra, säger Markus Thyberg, som själv har tagit initiativ till en UX-meetup där entreprenörer träffas för att utvärdera och testa sina produkter.

– Det startade med att vi behövde testa vår produkt kontinuerligt varje vecka. Då skapade vi en meetup där man testade varandras produkter. Nu är vi 100 personer och det är en kul grej för att få input. Just nu är olika meetups det starkaste drivet i nätverket runt Entreprenörsstockholm, säger Markus Thyberg.

– Ifrågasättandet är otroligt viktigt och att våga visa vad man håller på med. Vi har kört två meetups hittills och i dag arrangerar vi det tredje. Det är vårt sätt att skapa den här atmosfären på ett positivt sätt, fortsätter han.

När det gäller att som entreprenör få stöd ut­ifrån är både Markus Thyberg och Henrik Staaf kluvna till att få allt för mycket rådgivning.

– Goda råd får jag hemifrån och från Sting. Jag ­efterlyser mer av den typ av tävlingar som ”Vinn Nu” som Vinnova arrangerar, där man kan vinna pengar. Det är cash man behöver, säger Henrik Staaf.

Markus Thyberg har förståelse för att de som investerar vill ha en bild av vart investeringen tar vägen, men enligt honom kan det ibland krävas stöd för att ens komma så långt som att vara aktuell för finansiering. I det läget skulle en mer generös ­finansiering kunna vaska fram guldkornen.

– Man måste ha något att komma med, men om allt fokus från början är på vad man har för affärsplan kan man gå miste om bra team och personer.

Sida 3 / 4

Innehållsförteckning