Om det går att prata om olika generationer av ent­reprenörer är Ted Valentin en brygga mellan nytt och gammalt. Tidigt engagerade han sig för att ­bygga relationer och skapa en entreprenörskultur i Stockholm och Sverige. Han är förknippad med ent­reprenörsfrämjande initiativ som 24 hour business camp och att hänga på de kaféer i stan där ent­reprenörer och andra samlas för att jobba. Några av hans första projekt var karttjänster som visade användaren vilka ställen i Stockholm som erbjöd wifi-uppkoppling eller var den bästa latten fanns att få. Nu är han pappa­ledig till 60 procent, men även aktiv i det egna ­företaget Tripbirds som ­också är en del i nätverket Stockholm Startups. Vi träffar Ted ­Valentin och Tripbirds ­kommunikationschef ­Martina Elm på deras ­kontor i ­Gamla stan.

Ted Valentin tycker det är synd att många duktiga utvecklare och formgivare jobbar på byråer i stället för på startupföretag.

– Sverige är världsledande på webb. Vi har byggt upp kompetensen men använder inte det försprånget vi har, säger Ted Valentin.

Han pratar mycket om det ekosystem som krävs för att skapa ett bra entreprenörsklimat och pekar på vikten av att inte bara fokusera på vad de största och mest framgångsrika startupföretagen behöver och önskar, utan också hur de små och ännu oupptäckta entreprenörerna ska få utrymme att växa.

– När Silicon Valley tog fart på 1970-talet började det med ”the homebrew computer club”. Där hängde Steve Jobs, Bill Gates och alla som senare blev stora. Det som behövs för att man ska ha ett levande ekosystem är att det finns en gräsrotsnivå.

Martina Elm har bland annat varit med och arrangerat Stockholm Startup Hack. Hon beskriver entreprenörskulturen i Stockholms som väldigt generös och spännande. Samtidigt upplever hon att många utanför kretsen inte vet så mycket om den.

– De event vi gjort har haft med namnet startup för att vi vill sprida ordet. Den världen borde öppnas upp för flera. I Berlin pratas det om att det är så otroligt mycket event. Det blir nästan urvattnat. När det händer något här är det en annan uppslutning av folk. Och folk är mer hungriga, säger Martina Elm.

Det är viktigt att inspirera och fånga upp de personer som tidigt visar intresse för entreprenörskap, tycker Ted Valentin.

– Politikerna vill gärna främja startups, och då frågar man Klarna, Spotify eller King.com vad de vill ha. De vill ha direktflyg till San Francisco och lägre bolagsskatt, men för mig är botten på pyramiden det viktigaste.

I Silicon Valley och San Francisco är startuplivet en livsstil. Många entreprenörer som byggt upp ett bolag och gjort en exit stannar kvar i ekosystemet och blir investerare i nya startupföretag. De ger tillbaka till systemet och ger på så sätt nya entreprenörer chansen att lyckas. Ted Valentin skulle vilja se ännu mer av det i Sverige. Han beskriver serieentreprenörerna Hjalmar Winbladh (Wrapp, Rebtel, Sendit) och Mattias Miksche (Stardoll, Boxman) som två förebilder när det gäller etablerade och framgångsrika entreprenörer som bidrar till entreprenörskulturen i Stockholm.

– De har lyckats behålla känslan och levererar, coachar och fattar dealen. Mattias Miksche ger också tillbaka till ekosystemet. Han har sagt själv att han kanske blir ihågkommen som den som anställde Daniel Ek och Andreas Ehn en gång.

Sida 4 / 4

Innehållsförteckning